ການຈັດອົງຄ໌ກອນແລະການບໍລິຫານງານບຸກຄົນ
ຄວາມສຳຄັນຂອງການຈັດອົງຄ໌ກອນແລະການບໍລິຫານງານບຸກຄົນ
ອົງຄ໌ກອນ”ເກີດຈາກການທີ່ມະນຸດລວມກຸ່ມກັນເພື່ອເຮັດກິດຈະກຳໃດກິດຈະກຳໜຶ່ງ
ເພື່ອຕອບຄວາມົດນອງຄວາມຕ້ອງການແບບໃດແບບໜຶ່ງ ເຊັ່ນ ການລວມຕົວກັນຂອງຄົນໃນສະໄໝກ່ອນເພື່ອການລ່າສັດມາເປັນອາຫານ
ການສ້າງທີ່ຢູ່ອາໄສ
ການລວມຕົວໃນລັກສະນະນີ້ຍັງຊ່ວຍສ້າງຄວາມສຳພັນຂອງຄົນໃນກຸ່ມ
ໂດຍນຳເອົາການລວມກຸ່ມເປັນເຄື່ອງມືໃນການກຳນົດຄວາມສຳພັນ
ຈົນກາຍມາເປັນຮູບແບບຂອງອົງຄ໌ກອນໃນປະຈຸບັນ
ທີ່ເປັນການຮ່ວມຕົວກັນເພື່ອໃຫ້ເກີດຜົນປະໂຫຍດ
ຫລາຍກວ່າການທີ່ລວມຕົວກັນໂດຍສັນຊາດຍານຂອງມະນຸດເອງ
ອົງຄ໌ການຈຶ່ງເຂົ້າມາມີບົດບາດໃນການໃນກິດຈະກຳທຸກຮູບແບບຂອງມະນຸດ
ເຊັ່ນ ກິດຈະກຳດ້ານທຸລະກິດ ການສາດສະຫນາ ການສຶກສາ
ໃນປະຈຸບັນນີ້ກິດຈະກຳແບບອງຄ໌ກອນໄດ້ຂະຫຍາຍຕົວເພີ່ມຫລາຍຂຶ້ນເປັນລຳດັບດ້ວຍເຫດຜົນ
4 ປະການຄື
1. ເງື່ອນໄຂຈາກສິ່ງແວດລ້ອມ
ເກີດຈາກການປ່ຽນແປງຂອງສັງຄົມວັດທະນະທຳຊົນນະບົດ (Rural Culture) ມາເປັນສັງຄົມວັດທະນະທຳເມືອງ (Urban Culture) ສັງຄົມປະເພດນີ້ຈະກໍ່ໃຫ້ເກີດການຢູ່ໃກ້ຊິດກັບບຸຄົນອື່ນ
ເກີດຄວາມພຶ່ງພາອາໄສກັນ ເກີດຄວາມຂັດແຍ້ງກັນ
ຈຶ່ງເປັນທີ່ມາຂອງການເກີດຂຶ້ນຂອງອົງຄ໌ກອນເພື່ອໃຫ້ອົງຄ໌ກອນເປັນເຄື່ອງມືໃນສ້າງຄວາມສຳພັນຂອງມະນຸດ
2. ເງື່ອນໄຂຈາກມະນຸດມີຜົນກະທົບຕໍ່ການສ້າງແຮງຈູງໃຈໃຫ້ມະນຸດກໍ່ຕັ້ງອົງຄ໌ກອນໃໝ່ຂຶ້ນມາທີ່ເກີດຈາກການຮຽນຮູ້ວິທີການໃນການກຳນົດຄວາມຄວາມສຳພັນເພື່ອຫາຜົນປະໂຫຍດຈາກການດຳເນີນງານ
3. ເງື່ອນໄຂຈາກອົງຄ໌ກອນ
ເມື່ອມີການຕັ້ງອົງຄ໌ກອນໃນລະຍະໜຶ່ງຈະເກີດການສ້າງວັດທະນະທຳໃນອົງຄ໌ກອນ
ຈຶ່ງກໍ່ໃຫ້ເກີດການປ່ຽນໄປເລື່ອຍ ໆ ຢ່າງຕໍ່ເນື່ອງ
ດ້ວຍປັບຕົວໃຫ້ເຂົ້າກັບສິ່ງແວດລ້ອມທັງພາຍໃນ ແລະພາຍນອກອົງຄ໌ກອນ
ເພື່ອປິ່ນປົວຊັບຢາກອນຂອງຕົນໄວ້
4. ເງື່ອນໄຂຈາກສັງຄົມ
ການເກີດວິວັດທະນາ-ການທາງສັງຄົມຕ່າງ ໆ ເຊັ່ນ ວິວັດທະນາ-ການທາງເທກໂນໂລຍີ
ວິວັດທະນາ-ການທາງການສຶກສາ
ລວມເຖິງການເພີ່ມຂຶ້ນຂອງຈຳນວນປະຊາກອນທີ່ຫລາຍຂຶ້ນ
ເຮັດໃຫ້ຕ້ອງມີການຂະຫຍາຍຕົວຂອງອົງຄ໌ກອນ
ເພື່ອສະໜອງຄວາມຕ້ອງການຂອງມະນຸດທີ່ເພີ່ມຫລາຍຂຶ້ນ
ຄວາມຫມາຍຂອງອົງຄ໌ກລ
ມີຜູ້ໃຫ້ຄວາມຫມາຍຂອງອົງຄ໌ກອນໄວ້ຫລາຍຄວາມຫມາຍ ເຊັ່ນ Alvin
Brown ຊຶ່ງ
ກ່າວວ່າ ອົງຄ໌ກອນ ໝາຍເຖິງ
ຫນ້າທີ່ຊຶ່ງສະມາຊິກແຕ່ລະຄົນຂອງຫນ່ວຍງານຖືກຄາດໝາຍໃຫ້ປະພຶດປະຕິບັດແລະຖືກຄາດໝາຍຄວາມສຳພັນລະຫວ່າງສະມາຊິກເພື່ອນຳໄປສູ່ວັດຖຸປະສົງຂອງຫນ່ວຍງານຢ່າງມີປະສິດທິພາບ
ເປັນຄວາມຫມາຍທີ່ເນັ້ນ ພາລະກິດຫນ້າທີ່ Louis Allen ພິຈາລະນາອົງຄ໌ກອນໃນແງ່ຂອງໂຄງສ້າງຊຶ່ງເປັນກົນໄກທີ່ເຮັດໃຫ້ຊີວິດສາມາດຮ່ວມກັນເຮັດວຽກໄດ້ດີໂດຍຕ້ອງມີການຈັດກຸ່ມເຮັດວຽກ
ກຳນົດແລະມອບໝາຍຫນ້າທີ່ ຄວາມຮັບຜິດຊອບ ກຳນົດຄວາມສຳພັນໃຫ້ບັນລຸເຖິງເປົ້າໝາຍຢ່າງມີປະສິດທິພາບ
ເປັນຄວາມຫມາຍທີ່ເນັ້ນ ກະບວນການ
Talcott Parsons ມໍງອງຄ໌ກອນໃນແງ່ເປັນ
ຫນ່ວຍງານໜຶ່ງຂອງສັງຄົມ (Social Unit) ຄື
ເປັນກຸ່ມທີ່ຖືກສ້າງຂຶ້ນຢ່າງຮອບຄອບແລະມີການປັບ-ປຸງຕາມການເວລາເພື່ອໃຫ້ບັນລຸເຖິງເປົ້າໝາຍຢ່າງສະເພາະທາງ
ຈາກຄວາມຫມາຍຂອງອົງຄ໌ກອນ
ຈະສາມາດເບິ່ງ-ເຫັນໄດ້ວ່າຄວາມສຳຄັນຂອງອົງຄ໌ກອນນັ້ນເປັນສິ່ງທີ່ຈຳແລະຂາດບໍ່ໄດ້ຄື
ອົງຄ໌ກອນຈະຕ້ອງມີສ່ວນທີ່ເປັນໂຄງສ້າງທີ່ພົນວັດລ (Dynamic) ຄືຄົນແລະກະບວນການປະຕິບັດຂອງຄົນ ເຊັ່ນ ອຳນາດ ຫນ້າທີ່ ຄວາມຮັບຜິດຊອບ
ປະກອບໂຄງສ້າງທີ່ຄົງທີ່ (Static) ຄື ອຳນາດ ຫນ້າທີ່
ຄວາມຮັບຜິດຊອບ ການແບ່ງງານກັນ ແລະການຕິດຕໍ່ສື່ສານ
(ທັງການບັນຊາແລະປະສານງານ)
ເພື່ອມຸ້ງໄປສູ່ເປົ້າໝາຍທີ່ສາມາດລຽງລຳດັບຄວາມສຳຄັນໄດ້
ການຈັດອົງຄ໌ກລ ຄືການກຳນົດໂຄງສ້າງຂອງອົງຄ໌ການຢ່າງເປັນທາງການ ໂດຍການຈັດແບ່ງອອກເປັນຫນ່ວຍງານຍ່ອຍຕ່າງ ໆ
ກຳນົດອຳນາດຫນ້າທີ່ຄວາມຮັບຜິດຊອບຂອງແຕ່ລະຫນ່ວຍງານໄວ້ໃຫ້ຊັດເຈນ
ລວມທັງຄວາມສຳພັນລະຫວ່າງຫນ່ວຍງານຍ່ອຍເຫລົ່ານັ້ນ ທັງນີ້ ເພື່ອໃຫ້ເອື້ອຕໍ່ການດຳເນີນງານໃຫ້ບັນລຸວັດຖຸປະສົງຂອງອົງຄ໌ການຢ່າງມີປະສິດທິພາບ
ຄວາມສຳຄັນຂອງການຈັດອົງຄ໌ກອນ
ອົງຄ໌ກອນເປັນທີ່ລວມຂອງຄົນແລະເປັນທີ່ລວມຂອງງານຕ່າງ ໆ
ເພື່ອໃຫ້ພະນັກງານຂອງອົງຄ໌ການປະຕິບັດງານໄດ້ຢ່າງເຕັມທີ່ແລະເຕັມສາມາດຈຶ່ງຈຳເປັນຕ້ອງຈັດແບ່ງຫນ້າທີ່ການງານກັນເຮັດ
ແລະມອບອຳນາດໃຫ້ຮັບຜິດຊອບຕາມຄວາມສາມາດແລະຄວາມຖະຫນັດ ຖ້າເປັນອົງຄ໌ການຂະໜາດໃຫຍ່ແລະມີຄົນຫລາຍ ຕະຫລອດຈົນງານທີ່ຕ້ອງເຮັດມີຫລາຍ
ກໍຈະຕ້ອງຈັດໝວດໝູ່ຂອງງານທີ່ເປັນຢ່າງດຽວກັນຫລືມີລັກສະນະໃກ້ຄຽງກັນມາລວມເຂົ້ານຳກັນຮຽກວ່າ ຝ່າຍຫລືແຜນົກງານ
ແລ້ວຈັດໃຫ້ຄົົນທີ່ມີຄວາມສາມາດໃນງານນັ້ນ ໆ ມາປະຕິບັດງານລວມກັນໃນແຜນົກນັ້ນ
ແລະຕັ້ງຫົວໜ້າຂຶ້ນຮັບຜິດຊອບຄວບຄຸມ
ດັ່ງນັ້ນຈະເຫັນຈະເຫັນວ່າການຈັດອົງຄ໌ການມີຄວາມຈຳເປັນແລະກໍ່ໃຫ້ເກີດປະໂຫຍດຫລາຍດ້ານດັ່ງນີ້
1. ປະໂຫຍດຕໍ່ອົງຄ໌ກອນ
(1) ການຈັດໂຄງສ້າງອົງຄ໌ການທີ່ດີແລະເໝາະສົມຈະເຮັດໃຫ້ອົງຄ໌ການບັນລຸວັດຖຸປະສົງແລະຈະເລີນກ້າວໜ້າຂຶ້ນໄປເລື່ອຍ ໆ
(2) ເຮັດໃຫ້ງານບໍ່ຊ້ຳຊ້ອນ ບໍ່ມີແຜນົກງານຫລາຍເກີນໄປ ເປັນການປະຫຍັດຕົ້ນທຸນໄປດ້ວຍ
(3) ອົງຄ໌ການສາມາດປັບຕົວເຂົ້າກັບສະພາບແວດລ້ອມທີ່ປ່ຽນໄປໄດ້ງ່າຍ ໆຕາມຄວາມຈຳເປັນ
2. ປະໂຫຍດຕໍ່ຜູ້ບໍລິການ
(1) ການບໍລິຫານງານງ່າຍ ສະດວກ
ຮູ້ວ່າໃຜຮັບຜິດຊອບຫຍັງ
ມີຫນ້າທີ່ເຮັດ-ຫຍັງ
(2) ແກ້ບັນຫາການ-ເຮັດ-ວຽກງານຊ້ຳຊ້ອນໄດ້ງ່າຍ
(3) ເຮັດໃຫ້ງານບໍ່ຄັ່ງຄ້າງ ນ ຈຸດໃດ
ສາມາດຕິດຕາມແກ້ໄຂໄດ້ງ່າຍ
(4) ການມອບອຳນາດເຮັດໄດ້ງ່າຍ
ກຳຈັດບັນຫາການກ່ຽງກັນເຮັດວຽກຫລືປັດຄວາມຮັບຜິດຊອບ
3. ປະໂຫຍດຕໍ່ຜູ້ປະຕິບັດງານ
(1) ເຮັດໃຫ້ຮູ້ອຳນາດຫນ້າທີ່ແລະຂອບຂ່າຍການ-ເຮັດ-ວຽກງານຂອງຕົນວ່າມີພຽງໃດ
(2) ການແບ່ງງານໃຫ້ພະນັກງານຢ່າງເໝາະສົມ ຊ່ວຍໃຫ້ພະນັກງານມີຄວາມພໍໃຈ
ບໍ່ເກີດຄວາມຮູ້ສຶກວ່າງານຫລາຍຫລືນ້ອຍເກີນໄປ
(3) ເມື່ອພະນັກງານຮູ້ອຳນາດຫນ້າທີ່ແລະຂອບເຂດງານຂອງຕົນຍ່ອມກໍ່ໃຫ້ເກີດຄວາມຄິດລິເລີ່ມໃນການ-ເຮັດ-ວຽກງານ
(4) ພະນັກງານເຂົ້າໃຈຄວາມສຳພັນຂອງຕົນຕໍ່ຝ່າຍອື່ນ ໆ
ເຮັດໃຫ້ສາມາດຕິດຕໍ່ກັນໄດ້ດີຍິ່ງຂຶ້ນ
ການຈັດອົງຄ໌ການເປັນກະບວນການສ້າວົງຄວາມສຳພັນລະຫວ່າງຫນ້າທີ່ການງານບຸຄາກລ
ແລະປັດໄຈທາງກາຍພາບຕ່າງໆ ຂອງອົງຄ໌ກາລ
ໃນທີ່ນີ້ຂໍນຳຫລັກການຈັດອົງຄ໌ການໃນລະບົບລາດການມາສຶກສ [າ] ເພາະລະບົບລາດການນັ້ນ [ເ] ປະ [ັ] ຯອົງຄ໌ການທີ່ມີການຈັດອົງຄ໌ການທີ່ໄດ້ຮັບຄວາມນິຍົມກັນຢ່າງກວ້າງຂວາງແລະມີການນຳໄປໃຊ້ໃນທຸກວົງກາລ
ຫລັກທີ່ສຳຄັນຂອງການຈັດອົງຄ໌ການມີດັ່ງຕໍ່ໄປນີ້
ການກຳນົດຫນ້າທີ່ການງານ
ນ

ການກຳນົດຫນ້າທີ່ຂອງງານ (function) ນັ້ນຂຶ້ນຢູ່ກັບວັດຖຸປະສົງຂອງອົງຄ໌ການຫນ້າທີ່ການງານແລະພາລະກິດຈຶ່ງໝາຍເຖິງກຸ່ມຂອງກິດຈະກຳທີ່ຕ້ອງປະຕິບັດທີ່ຕ້ອງເພື່ອໃຫ້ບັນລຸວັດຖຸປະສົງຂອງອົງຄ໌ການ
ຫນ້າທີ່ການງານຈະມີຫຍັງນຳແລະມີຈັກກຸ່ມຂຶ້ນຢູ່ກັບເປົ້າໝາຍຂອງອົງຄ໌ການ ລັກສະນະຂອງອົງຄ໌ການ ແລະຂະໜາດຂອງອົງຄ໌ການດ້ວຍ
ການແບ່ງງານ
ການແບ່ງງານ (division of
work) ໝາຍເຖິງການແຍກງານຫລືລວມຫນ້າທີ່ການງານທີ່ມີລັກສະນະດຽວກັນຫລືໃກ້ຄຽງກັນໄວ້ນຳກັນ ຫລືແບ່ງງານຕາມລັກສະນະສະເພາະຂອງງານ ແລ້ວມອບງານນັ້ນ ໆ
ໃຫ້ແກ່ບຸກຄົນຫລືກຸ່ມບຸກຄົນທີ່ມີຄວາມສາມາດຫລືຄວາມຖະຫນັດໃນການ-ເຮັດ-ວຽກງານນັ້ນ ໆ ໂດຍຕັ້ງເປັນຫນ່ວຍງານຂຶ້ນມາຮັບຜິດຊອບ
ຫນ່ວຍງານສຳຄັນຂອງອົງຄ໌ການ
ລ

ຫນ່ວຍງານຍ່ອຍທີ່ສຳຄັນຂອງອົງຄ໌ການ
ໄດ້ແກ່ ຫນ່ວຍງານຫລັກ (line) ຫນ່ວຍງານທີ່ປຶກສາ (Staff) ແລະຫນ່ວຍງານໍນຸກອນ (auxiliary) ການແບ່ງຫນ່ວຍງານເຊັ່ນນີ້ເຮັດໃຫ້ເຫັນລັກສະນະຂອງງານເດັ່ນແຈ້ງຂຶ້ນ
ຫນ່ວຍງານຫລັກ
ໝາຍເຖິງຫນ່ວຍງານທີ່ເຮັດຫນ້າທີ່ໂດຍກົງກັບວັດຖຸປະສົງຂອງອົງຄ໌ການ
ແລະບຸກຄົນທີ່ປະຕິບັດງານທີ່ຂຶ້ນກົງຕໍ່ສາຍບັງຄັບບັນຊາ
ອົງຄ໌ການທຸກແຫ່ງຈະຕ້ອງປະກອບດ້ວຍຫນ່ວຍງານຫລັກຊຶ່ງເປັນຫນ່ວຍງານປະຕິບັດດະຫງານເພື່ອຜົນປະໂຫຍດໂດຍກົງຕໍ່ຄວາມສຳເລັດຂອງອົງຄ໌ການ
ໃນທຸລະກິດຂະໜາດນ້ອຍມັກຈະມີແຕ່ຫນ່ວຍງານຫລັກເທົ່ານັ້ນ
ອຳນາດຫນ້າທີ່ຄວາມຮັບຜິດຊອບທຸກຢ່າງຢູ່ກັບຜູ້ເປັນເຈົ້າຂອງຫລືຜູ້ຈັດການ ສະມາຊິກທຸກຄົນຢູ່ພາຍໃຕ້ການຄວບຄຸມແລະສັ່ງການຈາກຜຸ້ຈັດການແຕ່ພຽງຜູ້ດຽວ
ໃນບໍລິສັດຜູ້ຜະລິດຫນ່ວຍງານຫລັກຄືຝ່າຍຜະລິດ
ໃນຫ້າງສັບສິນຄ້າຫນ່ວຍງານຫລັກຄືຝ່າຍຂາຍ
ສ່ວນຫນ່ວຍງານປະກອບທີ່ຊ່ວຍອຳນວຍຄວາມສະດວກໃຫ້ແກ່ຫນ່ວຍງານຫລັກ
ຫນ່ວຍງານທີ່ປຶກສ [າ] ໝາຍເຖິງຫນ່ວຍງານທີ່ຊ່ວຍໃຫ້ຫນ່ວຍງານຫລັກປະຕິບັດງານໄດ້ດີຍິ່ງຂຶ້ນ
ສ່ວນໃຫຍ່ຈະເປັນລັກສະນະຜູ້ຊ່ຽວ-ຊານສະເພາະງານ
ຫລືເປັນຮູບຄະນະກຳມະການທີ່ປຶກສາໃນບໍລິສັດຕ່າງ ໆ ໄດ້ແກ່
ຄະນະກຳມະການບໍລິຫານ
ຝ່າຍວິໄຈວາງແຜນ ຝ່າຍກວດສອບ
ຫນ່ວຍງານໍນຸກລ ໝາຍເຖິງຫນ່ວຍງານທີ່ຊ່ວຍບໍລິການແກ່ຫນ່ວຍງານຫລັກແລະຫນ່ວຍງານທີ່ປຶກສາ
ຫນ່ວຍງານໍນຸກອນມັກເປັນງານດ້ານທຸນການແລະງານອຳນວຍຄວາມສະດວກເປັນສ່ວນໃຫຍ່ ບໍ່ມີຫນ້າທີ່ບໍລິການລູກຄ້າຂອງອົງຄ໌ການໂດຍກົງ ຫລືບໍ່ໄດ້ປະຕິບັດງານອັນເປັນງານຫລັກຂອງອົງຄ໌ການໃນບໍລິສັດທົ່ວໄປ ໄດ້ແກ່
ຝ່າຍການເງີນ ຝ່າຍບຸກຄົນ ເປັນຕົ້ນ
ສາຍການບັງຄັບບັນຊາ
[າ]

ສາຍການບັງຄັບບັນຊາ (chain
of command) ໝາຍເຖິງຄວາມສຳພັນຕາມລຳດັບຂັ້ນລະຫວ່າງຜູ້ບັງຄັບບັນຊາກັບຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາ
ເພື່ອໃຫ້ຮູ້ວ່າການຕິດຕໍ່ສື່ສານມີທາງເດີນຢ່າງໃດ ມີການຄວບຄຸມແລະຮັບຜິດຊອບຢ່າງໃດ
ສາຍການບັງຄັບບັນຊາທີ່ດີຄວນມີລັກສະນະດັ່ງນີ້
1. ຈຳນວນລະດັບຊັ້ນແຕ່ລະສາຍບໍ່ຄວນໃຫ້ມີຈຳນວນຫລາຍເກີນໄປ ຈະເຮັດໃຫ້ບໍ່ສະດວກແກ່ການຄວບຄຸມ ອາດເຮັດໃຫ້ງານຄັ່ງຄ້າງໄດ້
2. ສາຍບັງຄັບບັນຊາຄວນມະ [ັ]
ລັກສະນະແຈ່ມ-ແຈ້ງວ່າໃຜເປັນຜູ້ມີອຳນາດສັ່ງການແລະສັ່ງໄປຍັງຜູ້ໃດ ໃນທຳນອງດຽວກັນ ຖ້າຈະມີການລາຍງານຈະຕ້ອງລາຍງານຕໍ່ໃຜ ມີທາງເດີນໄປໃນທິດທາງໃດ
3. ສາຍການບັງຄັບບັນຊາບໍ່ຄວນໃຫ້ມີການກ້າວກ່າຍກັນຫລືຊ້ອນກັນ
ງານຢ່າງໜຶ່ງຄວນໃຫ້ມີຜູ້ຮັບຜິດຊອບພຽງຄົນດຽວ
ຖ້າມີຜູ້ສັ່ງງານໄດ້ຫລາຍຄົນຫລາຍຕຳແໜ່ງໃນງານດຽວກັນຈະເຮັດໃຫ້ການປະຕິບັດງານສັບສົນ
ຊ່ວງການຄວບຄຸມ
ມ

ຊ່ວງການຄວບຄຸມ (Span of
control) ໝາຍເຖິງສິ່ງທີ່ສະແດງໃຫ້ຮູ້ວ່າຜູ້ບັງຄັບບັນຊາຄົນໜຶ່ງມີຂອບເຂດຄວາມຮັບຜິດຊອບພຽງໃດ ມີຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາຈັກຄົນ ຫລືມີຫນ່ວຍງານທີ່ຢູ່ໃຕ້ຄວາມຄວບຄຸມຮັບຜິດຊອບຈັກຫນ່ວຍງານ
ແຕ່ເດີມເຊື່ອກັນວ່າຜູ້ບັງຄັບບັນຊາຄົນໜຶ່ງຄວນມີຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາຮອງລົງໄປບໍ່ເກີນ 10 ເຖິງ 20 ຄົນ
ປະຈຸບັນເຊື່ອກົນວ່າຈະມີຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາຈັກຄົນກໍໄດ້ ທັງນີ້
ຂຶ້ນຢູ່ກັບຄວາມສາມາດຂອງຜູ້ບັງຄັບບັນຊາແລະຄຸນນະພາບຂອງຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບຊາ

ຊ່ວງການຄວບຄຸມ 3 (ແຄບ)

ຊ່ວງການຄວບຄຸມ 6 (ກວ້າງ)

ຊ່ວງການຄວບຄຸມ 16 (ກວ້າງມາກ)
ການຈັດໂຄງສ້າງອົງຄ໌ກອນທຸລະກິດ
ໂຄງສ້າງອົງຄ໌ກອນທີ່ເປັນທາງການ
1. ອົງຄ໌ກອນແບບຫນ່ວຍງານຫລັກ
(Line
Organization) ພົບຫລາຍທີ່ສຸດໃນທຸລະກິດຂະໜາດນ້ອຍ
ຊຶ່ງຈ້າງບຸກຄົນພຽງບໍ່ຈັກຄົນ
2. ອົງຄ໌ກອນແບບຫນ່ວຍງານຫລັກແລະຫນ່ວຍງານໃຫ້ຄຳແນະນຳປຶກສາ
(Line-Staff
Organization) ສຳລັບທຸລະກິດຂະໜາດຍ່ອມຊຶ່ງປະສົບຄວາມສຳເລັດແລະຄວາມຈະເລີນເຕີບໂຕໃນລະດັບໜຶ່ງໂຄງສ້າງອົງຄ໌ກອນທີ່ບໍ່ເປັນທາງການ
1. ການຈັດໂຄງສ້າງຂອງທຸລະກິດຂະໜາດຍ່ອມ
ພະນັກງານແລະງານຈຳເປັນຕ້ອງຖືກຈັດກຸ່ມໃນລັກສະນະໜຶ່ງ
ຈາກນັ້ນຜູ້ບໍລິຫານຈະໄດ້ຮັບການມອບໝາຍໃຫ້ຄວບຄຸມເບິ່ງ-ແຍງການປະຕິບັດຫນ້າທີ່ຂໍງົບນັກງານເຫລົ່ານັ້ນ
1. ການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ເວລາ
(Organization
by Time)
2. ການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ຈຳນວນ
(Organization
by Number)
3. ການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ຫນ້າທີ່
(Organization
by Function)
4. ການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ສິນຄ້າ
(Organization
by Product)
5. ການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ພື້ນທີ່
(Organization
by Territory)
6. ການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ລູກຄ້າ
(Organization
by Customer)
7. ການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ໂຄງການ
(Organization
by Project)
2. ການຈັດໂຄງສ້າງໂດຍວິທີປະສົມ
ໃນບາງກໍລະນີການຈັດອົງຄ໌ກອນໂດຍໃຊ້ຫລາຍ ໆ
ວິທີກໍອາດຈະເປັນທີ່ຕ້ອງການເພື່ອສາມາດຕອບສະຫນອງຄວາມຕ້ອງການຂອງທຸລະກິດໄດ້
ແຜນພູມິຂອງອົງຄ໌ກາລ
ແຜນພູມິອົງຄ໌ການ (organization
chart) ເປັນເຄື່ອງມືສຳຄັນຢ່າງໜຶ່ງທີ່ຈະຊ່ວຍໃຫ້ເຂົ້າໃຈໂຄງສ້າງຂອງອົງຄ໌ການ ອຳນາດຫນ້າທີ່
ຄວາມຮັບຜິດຊອບ ຕະຫລອດຈົນສາຍບັງຄັບບັນຊາໃນອົງຄ໌ການນັ້ນ ໆ
ແຜນພູມິອົງຄ໌ການເປັນສ່ວນຫຍໍ້ທີ່ຊ່ວຍສະແດງໃຫ້ຮູ້ເຖິງຫນ່ວຍງານຍ່ອຍແລະຄວາມສຳພັນຂອງຫນ່ວຍງານພາຍໃນອົງຄ໌ການ
ການຈັດອົງຄ໌ການຄວນຕ້ອງຂຽນແຜນພູມິສະແດງໄວ້ດ້ວຍສະເໝີ ແຜນພູມິອົງຄ໌ການຈຳແນກໄດ້ເປັນ 3 ປະເພດ
1. ແຜນພູມິໂຄງສ້າງຫະຫລະ [ັ]ກ (skeleton chart)
ເປັນແຜນພູມິສະແດງການຈັດໂຄງສ້າງທັງໝົດຂອງອົງຄ໌ການວ່າປະກອບດ້ວຍຫນ່ວຍງານຍ່ອຍຫຍັງນຳ ມີຄວາມສຳພັນກັນຢ່າງໃດ ຫນ່ວຍງານຍ່ອຍໃດຂຶ້ນກັບຫນ່ວຍງານໃດ ສະແດງສາຍບັງຄັບບັນຊາທີ່ຊັດເຈນ ໂດຍໃຊ້ສີ່ຫລ່ຽມ ( () ແທນຫນ່ວຍງານຍ່ອຍ ເສັ້ນທຶບ (-)
ແທນສາຍບັງຄັບບັນຊາແລະເສັ້ນປະ
(----)
ແທນສາຍງານທີ່ປຶກສາຫລືສາຍປະສານງານ
ແຜນພູມິປະເພດນີ້ເປັນທີ່ນິຍົມໃຊ້ກັນເພາະຊັດເຈນດີ ສະແດງຫນ່ວຍງານຍ່ອຍໄດ້ທັງໝົດ ແລະບໍ່ມີການປ່ຽນແປງເລື້ອຍນັ
ບາງຕຳລາໄດ້ແບ່ງແຜນພູມິອົງຄ໌ການອອກເປັນ ແບບແນວດິ່ງ
ຊຶ່ງນິຍົມຂຽນກັນທົ່ວ [ໄ]ປ
ແບບແນວນໍນ ແລະ ແບບວງກົນມ
ຊຶ່ງພິຈາລະນາຕາມລັກສະນະຂອງການຂຽນຫລາຍກວ່າຫລັກການ ເປັນແຜນພູມິແບບແນວນອນແລະແບບວົງກົມຊຶ່ງບໍ່ເປັນທີ່ນິຍົມໃຊ້
ຂໍ້ແນະນຳໃນການຂຽນແຜນພູມິອົງຄ໌ການ
ການຂຽນແຜນພູມິອົງຄ໌ການຄວນດຳເນີນການດັ່ງນີ້
1. ລວບລວມຫນ່ວຍງານຍ່ອຍທັງໝົດຂອງອົງຄ໌ການວ່າມີທັງໝົດຈັກຫນ່ວຍງານແລະສຶກສາໃຫ້ເຂົ້າໃຈວ່າຫນ່ວຍງານໃດຂຶ້ນຢູ່ກັບຫນ່ວຍງານໃດ
2. ກຳນົດຊະນິດຂອງແຜນພູມິວ່າຈະໃຊ້ແບບໃດ (ແບບໂຄງສ້າງຫລັກ ແບບສະແດງຕົວບຸກຄົນ ຫລືແບບສະແດງຫນ້າທີ່ການງານ)
2. ແຜນພູມິສະແດງຕົວບຸກຄລ (personnel chart)
ເປັນແຜນພູມິສະແດງຕຳແໜ່ງແລະຫນ່ວຍງາຍຍ່ອຍ ຄ້າຍແຜນພູມິໂຄງສ້າງຫລັກ
ແຕ່ລະບຸຊື່ບຸກຄົນຜູ້ດຳລົງຕຳແໜ່ງໄວ້ດ້ວຍ
ບາງແຫ່ງຕິດຮູບຜູ້ດຳລົງຕຳແໜ່ງໃນລະດັບສູງອີກດ້ວຍ (ເບິ່ງພາບທີ່ 6.21)
3. ແຜນພູມິສະແດງຫນ້າທີ່ການງານ (function chart)
ເປັນແຜນພູມິສະແດງຕຳແໜ່ງແລະຫນ່ວຍງານຍ່ອຍ ຄ້າຍແຜນພູມິໂຄງສ້າງຫລັກ ແຕ່ບອກຫນ້າທີ່ຫຍໍ້ ໆ ຂອງແຕ່ລະຕຳແໜ່ງໄວ້ດ້ວຍ ແຜນພູມິແບບນີ້ບໍ່ເປັນທີ່ນິຍົມໃຊ້

ແຜນພູມິອົງຄ໌ການແບບແນວນໍນ

ແຜນພູມິອົງຄ໌ການແບບວງກົນມ
ໂຄງສ້າງຂອງອົງຄ໌ການທຸລະກິດທົ່ວໄປ
ໂຄງສ້າງຂອງອົງຄ໌ການທຸລະກິດທົ່ວ [ໄ]ປ
ການປະກອບທຸລະກິດທີ່ມີຂະໜາດນ້ອຍມີເຈົ້າຂອງຄົນດຽວເປັນຜູ້ລົງທຸນແລະດຳເນີນກິດຈະການຈະບໍ່ຍຸ່ງຢາກົດລັບຊັບຊ້ອນເທົ່າໃດ
ຂອບຂ່າຍຂອງການປະກອບທຸລະກິດບໍ່ກວ້າງຂວາງບໍ່ຈຳເປັນຕ້ອງມີໂຄງສ້າງທີ່ແນ່ນອນ ນັ້ນຄື
ມີການຈັດອົງຄ໌ການທີ່ດີ
ເພື່ອໃຫ້ການດຳເນີນງານເປັນໄປຢ່າງມີປະສິດທິພາບແລະບັນລຸເປົ້າໝາຍ ມີກຳໄລສູງສຸດແລະຢູ່ໄດ້ຕະຫລອດໄປ
ຫນ່ວຍງານຍ່ອຍທີ່ສຳຄັນຂອງອົງຄ໌ການທຸລະກິດທົ່ວໄປບໍ່ວ່າຈະຢູ່ໃນຮູບຂອງຫ້າງຫຸ້ນສ່ວນຫລືບໍລິສັດຈຳກັດ ໄດ້ແກ່
ຝ່າຍຜະລິດ ຝ່າຍການເງີນ ຝ່າຍການຕະຫລາດ (ຂາຍ)
ຝ່າຍບຸກຄົນສຳລັບທຸລະກິດການຄ້າຊຶ່ງດຳເນີນການຊື້ມາແລະຂາຍໄປບໍ່ຈຳເປັນຕ້ອງມີຝ່າຍຜະລິດ ແຕ່ຈະມີຝ່າຍຈັດຊື້ແທນ
ດັ່ງນັ້ນການຈັດໂຄງສ້າງອົງຄ໌ການທຸລະກິດທົ່ວໄປຈະມີລັກສະນະດັ່ງພາບ

ໂຄງສ້າງອົງຄ໌ການທຸລະກິດທົ່ວ
[ໄ]ປ
ການວາງແຜນຄວາມຕ້ອງການກຳລັງຄົນ ແລະການຈັດຄົນເຂົ້າເຮັດວຽກ
1. ການວາງກອບຄວາມຕ້ອງການຂໍງົບນັກງານ
ແລະພະຍາກອນຄວາມຕ້ອງກາລົບນັກງານໃນອະນາຄົດ
2. ກຳນົດວ່າຈະມີຕຳແໜ່ງຜູ້ບໍລິຫານຈຳນວນເທົ່າໃດໃນອະນາຄົດ
3. ລະບຸປະເພດຂອງງານແຕ່ລະປະເພດ
ໃນຮູບຂອງຄຳບັນລະຍາຍລັກສະນະງານ
4. ປະເມີນນະໂຍບາຍທຸລະກິດແລະປັດໄຈອື່ນ ໆ
5. ພິຈາລະນາຕຳແໜ່ງງານທີ່ມີຢູ່
6. ສັນຫາບນັກງານດ້ວຍວິທີການຕ່າງ ໆ
7. ຄັດເລືອກບຸກຄົນເພື່ອການວ່າຈ້າງ
8. ຈັດກາລົບຖົມນິເທສົບນັກງານໃນທຸລະກິດ
9. ຝຶກໍບົນມົບນັກງານໃຫ້ປະຕິບັດງານແລພັດທະນາພວກພວກເຂົາ
10. ຈັກເຮັດແຜນຄ່າຈ້າງແລະສະຫວັດດິການທີ່ຍຸດຕິທຳ
11. ໃສ່ໃຈຕໍ່ບັນຫາຂໍ້ຮ້ອງຮຽນຂໍງົບນັກງານ
ລະບົບການບໍລິຫານງານບຸກຄົນ
1. ລະບົບອຸບປະຖຳ
2. ລະບົບເຈົ້າທຳ
ໂດຍຢຶດຫລັກຄວາມສະເໝີພາກ ຄວາມສາມາດ ແລະຄວາມຫມັ້ນຄົງ
ກະບວນການບໍລິຫານງານບຸກຄົນ
1. ການສັນຫາບຸຄາກອນ
2. ການຄັດເລືອກບຸຄາກອນ
3. ການບັນຈຸບຸຄາກອນ
4. ການພັດທະນາບຸຄາກອນ
5. ການປະເມີນຜົບນັກງານທຸກລະດັບຊັ້ນ
6. ການກຳນົດຄ່າຕອບແທນ
7. ການເລີກຈ້າງ
ການຝຶກອົບຮົມ
ການຝຶກອົບຮົມມີ 2 ລະດັບ ຄື
1. ຝຶກອົບຮົມຜູ້ປະຕິບັດງານ
2. ຝຶກອົບຮົມຜູ້ບໍລິຫານ
ການວາງແຜນກຳລັງຄົນ
ນະໂຍບາຍດ້ານບຸຄາກອນຄວນມີຄວາມຊັດເຈນ ໄດ້ແກ່
- ຊົ່ວໂມງເຮັດວຽກ, ຄ່າຕອບແທນ, ປະໂຫຍດພິເສດ, ມື້ຢຸດພັກຜ່ອນ, ມື້ຢຸດ, ການຝຶກອົບຮົມ, ການຮ້ອງທຸກ, ການເລື່ອນຕຳແໜ່ງ, ການປະເມີນພະນັກງານ, ການໃຫ້ອອກຈາກງານ
ການສ້າງແຮງຈູງໃຈ ແລະວິໄນໃນການ-ເຮັດ-ວຽກງານ
1. ເປັນຜູ້ວາງແຜນການປະຕິບັດງານ
2. ເປັນຜູ້ຈັດລະບຽບອົງຄ໌ກອນ
ແລະຈັດຕົວບຸກຄົນໃຫ້ເຂົ້າກັບງານ
3. ເປັນຜູ້ຄວບຄຸມສັ່ງການ
4. ມີຫນ້າທີ່ໃຫ້ຂ່າວແລະການຕິດຕໍ່ທົ່ວໄປ
5. ມີຫນ້າທີ່ປະສານງານ
6. ເປັນຜູ້ບຳລຸງຂວັນ
ລິເລີ່ມ ແລະສົ່ງເສີມງານ
7. ເປັນຜູ້ຕັດສິນໃຈອອກຄຳສັ່ງໃຫ້ປະຕິບັດ
ແລະຕ້ອງຍອມຮັບຄວາມສ່ຽງຕໍ່ຄວາມຜິດພາດທີ່ອາດຈະພຶງມີ
8. ເປັນທັງຫົວໜ້າ
ຜູ້ຄວບຄຸມ ແລະຈັດມອບງານໃຫ້ຜູ້ອື່ນເຮັດ
9. ມີຫນ້າທີ່ຕ້ອງປະເມີນຜົນງານ
ແລະແກ້ໄຂປັບ-ປຸງງານໃຫ້ດີຂຶ້ນ
ການພັດທະນາບຸຄາກອນ ເປັນການສ້າງແຮງຈູງໃຈທີ່ດີ
ຊຶ່ງອາດກະທຳໄດ້ຫລາຍ ໆ ວິທີດັ່ງນີ້
1. ສອນງານ
2. ມອບອຳນາດຫນ້າທີ່
3. ຈັດຝຶກອົບຮົມ
4. ສົ່ງໄປເບິ່ງງານ
ຫລືສຶກສາຕໍ່
5. ຈັດໃຫ້ເຂົ້າຮ່ວມປະຊຸມ
ຫລືມີບົດບາດໃນຄະນະກຳມະການຕ່າງ ໆ
6. ເປີດໂອກາດໃຫ້ສະແດງຄວາມຄິດເຫັນ
ໂດຍການຂຽນ ເວົ້າ ໃນງານສຳມະນາຕ່າງ ໆ ເພື່ອເສີມສ້າງ
No comments:
Post a Comment