Tuesday, September 11, 2012

ຄວາມອົດທົນ



ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ ນ ຄະ​ [ື] ອ ອ [ະ] [ໄ] ລ?
ຄວາມ ອົດ​ທົນ ມາ​ຈາກ​ຄຳ​ວ່າ ຂັນ​ຕິ ໝາຍ​ເຖິງ​ການ​ປິ່ນປົວ​ປົກກະຕິ​ພາ​ວະ​ຂອງ​ຕົນ​ໄວ້​ໄດ້ ບໍ່​ວ່າ​ຈະ​ຖືກ​ກະທົບ​ກະ​ທັ່ງ ດ້ວຍ​ສິ່ງ​ອັນ​ເປັນ​ທີ່​ພຶງ​ປາດຖະຫນາ ຫລື​ບໍ່​ພຶງ​ປາດຖະຫນາ​ກໍ​ຕາມ ມີ​ຄວາມຫມັ້ນຄົງ​ໜັກ​ແໜ້ນ​ເໝືອນ​ແຜ່ນດິນ ຊຶ່ງ​ບໍ່​ຫວັ່ນ​ໄຫວ ບໍ່​ວ່າ​ຈະ​ມີ​ຄົນ​ເທ​ຫຍັງ​ລົງ​ໄປ ຂອງ​ເສຍ ຂອງ​ສົກກະປົກ ຫລື​ຂອງ​ຫອມ ຂອງ​ດີ​ງາມ​ກໍ​ຕາມ
ງານ ທຸກ​ຊິ້ນ​ໃນ​ໂລກ​ບໍ່​ວ່າ​ຈະ​ເປັນ​ງານ​ນ້ອຍ​ງານ​ໃຫຍ່ ທີ່​ສຳ​ເລັດ​ຂຶ້ນ​ມາ​ໄດ້ ນອກ​ຈາກ​ຈະ​ອາໄສ​ປັນຍາ​ເປັນ​ຕົວ​ນຳ​ແລ້ວ ລ້ວນ​ຕ້ອງ​ອາໄສ​ເຈົ້າ​ທຳ​ຂໍ້​ໜຶ່ງ​ເປັນ​ພື້ນ​ຖານ​ຈຶ່ງ​ສຳ​ເລັດ​ໄດ້ ເຈົ້າ​ທຳ​ຂໍ້​ນັ້ນ​ຄື ຂັນ​ຕິ
ຖ້າ​ຂາດ ຂັນ​ຕິ​ເສຍ​ແລ້ວ ຈະ​ບໍ່​ມີ​ງານ​ຊິ້ນ​ໃດ​ສຳ​ເລັດ​ໄດ້​ເລີຍ ເພາະ​ຂັນ​ຕິ​ເປັນ​ເຈົ້າ​ທຳ ສຳລັບ​ທັງ​ຕໍ່​ຕ້ານ​ຄວາມ​ທໍ້​ຖອຍ​ຫົດ​ຫູ່ ຂັບ​ເຄື່ອນ​ເລັ່ງ​ເລົ້າ​ໃຫ້​ເກີດ​ຄວາມ​ຂະຫຍັນ ແລະ​ເຮັດໃຫ້​ເຫັນ​ອຸປະສັກ​ຕ່າງ ໆ ເປັນ​ເຄື່ອງ​ທ້າ​ທາຍ​ຄວາມ​ສາມາດ ດັ່ງ​ນັ້ນ​ອາດ​ກ່າວ​ໄດ້​ວ່າ ຄວາມ​ສຳ​ເລັດ​ຂອງ​ງານ​ທຸກ​ຊິ້ນ​ທັງ​ທາງ​ໂລກ​ແລະ​ທາງ​ທຳ ຄື​ອະ​ໜຸ​ສາວ​ລີຍ໌​ຂອງ​ຂັນ​ຕິ​ທັງ​ສິ້ນ
ລະ​ [ັ] ກ ສ ນ [ະ] ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ ນ ທີ່ ຖູ ກ ຕະ​ [້] ອ
໑. ມີ​ຄວາມ​ອົດ​ກັ້ນ ຄື​ເມື່ອ​ຖືກ​ຄົນ​ພານ​ດ່າ ກໍ​ເຮັດ​ລາວ​ກັບ​ວ່າ​ບໍ່​ໄດ້ຍິນ ເຮັດ​ຫູ​ເໝືອນ​ຫູ​ກະ​ທະ ເມື່ອ​ເຫັນ​ອາການ​ຍົວະ-ໃຫ້-ຮ້າຍ​ກໍ​ເຮັດ​ລາວ​ກັບ​ວ່າ​ບໍ່​ໄດ້​ເຫັນ ເຮັດ​ຕາ​ເໝືອນ​ຕາ​ໄມ້​ໄຜ່ ບໍ່​ສົນ​ໃຈ​ໃຍ​ດີ ບໍ່​ປ່ອຍ​ໃຈ​ໃຫ້​ເສົ້າ​ໝອງ​ໄປ​ດ້ວຍ ໃສ່​ໃຈ​ສົນ​ໃຈ​ແຕ່​ໃນ​ເລື່ອງ ທີ່​ຈະ​ເຮັດ​ຄວາມ​ຈະເລີນ​ໃຫ້​ແກ່​ຕົນເອງ ເຊັ່ນ ຈະເລີນ​ສິນ ສະ​ໝາ​ທິ ປັນຍາ ໃຫ້​ຍິ່ງ ໆ ຂຶ້ນ​ໄປ
໒. ເປັນ​ຜູ້​ບໍ່​ໂຫດຮ້າຍ ຄື​ສາມາດ​ຂົ່ມ​ຄວາມ​ຮ້າຍ​ໄວ້​ໄດ້ ບໍ່​ຮ້າຍ ບໍ່​ເຮັດ​ຮ້າຍ ເຮັດ​ອັນຕະລາຍ ດ້ວຍ​ອຳນາດ​ແຫ່ງ​ຄວາມ​ຮ້າຍ​ນັ້ນ ຜູ້​ທີ່​ຮ້າຍ​ງ່າຍ​ສະແດງ​ວ່າ​ຍັງ​ຂາດ​ຄວາມ​ອົດ​ທົນ ມີ​ຄຳ​ຕັດ​ຂອງ​ທ້າວ​ສັກ​ກະ ເປັນ​ຂໍ້​ເຕືອນ​ໃຈ​ຢູ່​ວ່າ
ຜູ້ ໃດ​ຮ້າຍ​ຕອບ​ຜູ້​ທີ່​ຮ້າຍ​ກ່ອນ​ແລ້ວ ຜູ້​ນັ້ນ​ກັບ​ເປັນ​ຄົນ​ເລວ​ກວ່າ​ຜູ້​ທີ່​ຮ້າຍ​ກ່ອນ ຜູ້​ທີ່​ບໍ່​ຮ້າຍ​ຕໍ່​ບຸກ​ຄົນ​ຜູ້​ກຳ​ລັງ​ຮ້າຍ​ຢູ່ ຍ່ອມ​ຊື່​ວ່າ ເປັນ​ຜູ້​ຊະນະ​ສົງຄາມ​ອັນ​ຊະນະ​ໄດ້​ຍາກ​ຍິ່ງ”   ສົ້. ສ. ໑໕/໘໓໕/໓໒
໓. ບໍ່​ປູກ​ນ້ຳ​ຕາ​ໃຫ້​ແກ່​ໃຜ​ ໆ ຄື​ບໍ່​ກໍ່​ທຸກ​ໃຫ້​ແກ່​ຜູ້​ອື່ນ ບໍ່​ເຮັດໃຫ້​ຜູ້​ອື່ນ​ເດືອດ​ຮ້ອນ​ຫລື​ເຈັບ​ແຄ້ນ​ໃຈ​ຈົນ​ນ້ຳ​ຕາ​ໄຫລ ດ້ວຍ​ອຳນາດ​ຄວາມ​ກ້ຽວ​ກາດ​ຂອງ​ເຮົາ
໔. ມີ​ໃຈ​ເບີກ​ບານ​ແຈ່ມ​ໃສ​ຢູ່​ເປັນ​ນິດຍ໌ ຄື​ມີ​ປີ​ຕິ​ອິ່ມ​ເອີບ​ໃຈ​ສະເໝີ​ ໆ ບໍ່​ພະ​ຢາ​ບາດ ບໍ່​ໂທດ​ຟ້າ ໂທດ​ຝົນ ໂທດ​ເທວ​ດາ ໂທດ​ໂຊກ​ຊະ​ຕາ ຫລື​ໂທດ​ໃຜ​ ໆ ທັງ​ນັ້ນ ພະຍາຍາມ​ອົດ​ທົນ​ກໍ່ການ​ງານ​ທຸກ​ຢ່າງ​ດ້ວຍ​ໃຈ​ເບີກ​ບານ
ລັກສະນະ​ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ນັ້ນ ບູຮານ​ທ່ານ​ສອນ​ລູກ​ຫລານ​ໄວ້​ຫຍໍ້​ ໆ ວ່າ
ປິດ​ຫູ​ຊ້າຍ​ຂວາ ປິດ​ຕາ​ສອງ​ຂ້າງ ປິດ​ປາກ​ເສຍ​ນຳ ນອນ​ນັ່ງ​ສະບາຍ
ຄົນ ບາງ​ຄົນ​ຂີ້-ຄ້ານ​ເຮັດວຽກ ບາງ​ຄົນ​ຂີ້-ຄ້ານ​ຮຽນ​ຫນັງສື ບາງ​ຄົນ​ເກະ​ກະ​ເກ​ເລ ພໍ​ມີ​ຜູ້​ວ່າ​ກ່າວ​ຕັກ​ເຕືອນ​ກໍ​ເສີຍ​ເສຍ ແລ້ວ​ບອກ-ວ່າ​ຕົນເອງ​ກຳ​ລັງ​ບຳ​ເພັນ​ຂັນ​ຕິ​ບານ​ມີ ຢ່າງ​ນີ້​ເປັນ​ການ​ເຂົ້າໃຈ​ຜິດ ຕີ​ຄວາມຫມາຍ​ຂອງ​ຂັນ​ຕິ​ຜິດ​ໄປ ຂັນ​ຕິ​ບໍ່​ໄດ້​ໝາຍ​ເຖິງ​ການ​ຕົກ​ຢູ່ໃນ​ສະພາບ​ໃດ​ກໍ​ທົນ​ຢູ່​ຢ່າງ​ນັ້ນ
ພວກ​ທີ່​ຈົນ​ກໍ​ທົນ​ຈົນ​ຕໍ່ໄປ ບໍ່​ຂວົນ​ຂວາຍ​ເຮັດ​ມາ​ຫາ​ກິນ ຈັດ​ເປັນ​ພວກ​ຕາຍ​ດ້ານ
ພວກ​ທີ່​ໂງ່​ກໍ​ທົນ​ໂງ່​ໄປ ໃຜ​ສອນ​ໃຫ້​ກໍ​ບໍ່​ເອົາ ຈັດ​ເປັນ​ພວກ​ດື້​ດ້ານ
ພວກ​ທີ່​ຊົ່ວ​ແລ້ວ​ກໍ​ຊົ່ວ​ອີກ ໃຜ​ຫ້າມ​ກໍ​ບໍ່​ຟັງ ຈັດ​ເປັນ​ພວກ​ດື້​ດຶງ
ລັກສະນະ​ທີ່​ສຳຄັນ​ຍິ່ງ​ຂອງ​ຂັນ​ຕິ ຄື​ຕະຫລອດ​ເວລາ​ທີ່​ອົດ​ທົນ​ຢູ່​ນັ້ນ ຈະ​ຕ້ອງ ມີ​ໃຈ​ຜ່ອງ​ໃສ ບໍ່​ເສົ້າ​ໝອງ
ເຮົາ​ສະຫລຸບ​ລັກສະນະ​ຂອງ​ຂັນ​ຕິ​ໂດຍ​ຫຍໍ້​ໄດ້​ດັ່ງ​ນີ້
໑. ອົດ​ທົນ​ຖອນ​ຕົວ​ຫລື​ຫລີກ​ລ້ຽງ​ຈາກ​ຄວາມ​ຊົ່ວ​ໃຫ້​ໄດ້
໒. ອົດ​ທົນ​ເຮັດ​ຄວາມ​ດີ​ຕໍ່ໄປ
໓. ອົດ​ທົນ​ປິ່ນປົວ​ໃຈ​ໄວ້​ໃຫ້​ຜ່ອງ​ໃສ ບໍ່​ເສົ້າ​ໝອງ
ປ ລ [ະ] [ເ] ພ ທ ຂ ອ ງ ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ
ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ແບ່ງ​ຕາມ​ເຫດ​ທີ່​ມາ​ກະທົບ​ໄດ້​ເປັນ ໔ ປະ​ເພດ ຄື
໑. ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ຄວາມ​ລຳ​ບາ​ກົດ​ຮາກ​ຕຳ ເປັນ​ການ​ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ສະພາບ​ທຳມະຊາດ ດິນ​ຟ້າ​ອາ​ກາດ ຄວາມ​ໜາວ ຄວາມ​ຮ້ອນ ຝົນ​ຕົກ ແດດ​ອອກ​ແລະ ອື່ນ  ໆ ກັອດ​ທົນ​ເຮັດວຽກ​ເລື່ອຍ​ໄປ ບໍ່-ແມ່ນ​ເອົາ​ແຕ່​ໂທດ​ເທວ​ດາ​ຟ້າ​ດິນ ຫລື​ອ້າງ​ເຫດ​ເຫລົ່າ​ນີ້​ແລ້ວ​ບໍ່​ເຮັດວຽກ
໒. ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ທຸ​ກົກ​ເວດ​ນາ ເປັນ​ການ​ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ການ​ເຈັບ​ໄຂ້​ໄດ້​ປ່ວຍ ຄວາມ​ບໍ່​ສະບາຍ​ກາຍ​ຂອງ​ເຮົາ​ເອງ ຄວາມ​ປວດ ຄວາມ​ເມື່ອຍ ຜູ້​ທີ່​ຂາດ​ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ປະ​ເພດ​ນີ້ ເວລາ​ເຈັບ​ປ່ວຍ​ຈະ​ຮ້ອງ​ຄວນ​ຄາງ ພ່ຳ​ເພີ້​ລຳ​ພັນ ຫງຸດ​ຫງິດ ສຸນ​ສຽວ​ງ່າຍ ຜູ້​ຮັກ​ສາບ​ຢາ​ບານ​ເຮັດ-ຫຍັງ​ບໍ່​ທັນ​ໃຈ​ຫລື​ບໍ່​ຖືກ​ໃຈ ກໍ​ຮ້າຍ​ງ່າຍ ພວກ​ນີ້​ຈຶ່ງ​ຕ້ອງ​ປ່ວຍ​ເປັນ ໒ ເທົ່າ ຄື​ນອກ​ຈາກ​ຈະ​ປ່ວຍ​ກາຍ​ທີ່​ເປັນ​ຢູ່​ແລ້ວ ຍັງ​ຕ້ອງ​ປ່ວຍ​ໃຈ​ແຖມ​ເຂົ້າໄປ​ດ້ວຍ ເຮັດ​ຕົວ​ເປັນ​ທີ່​ເບື່ອ​ໜ່າຍ​ແກ່​ຊົນ​ທັງ​ຫລາຍ
໓. ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ຄວາມ​ເຈັບ​ໃຈ ເປັນ​ການ​ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ຄວາມ​ຮ້າຍ ຄວາມ​ບໍ່​ພໍ​ໃຈ ຄວາມ​ຂັດ​ໃຈ ອັນ​ເກີດ​ຈາກ​ຄຳ​ເວົ້າ​ທີ່​ບໍ່​ມັກ​ໃຈ ກິ​ລິ​ຢາ​ມານ​ຍາດ​ທີ່​ບໍ່​ງາມ ການ​ບີບ​ຄັ້ນ​ທັງ​ຈາກ​ຜູ້​ບັງຄັບ​ບັນ​ຊາ ເພື່ອນ​ຮ່ວມ​ງານ​ແລະ​ລູກ​ນ້ອງ ຄວາມ​ອະຍຸດຕິທຳ​ຕ່າງ ໆ ໃນ​ສັງຄົມ ລະບົບ​ງານ​ຕ່າງ ໆ ທີ່​ບໍ່​ຄ່ອງ​ຕົວ​ແລະ ອື່ນ  
ຄົນ ທັງ​ຫລາຍ​ໃນ​ໂລກ​ແຕກ​ຕ່າງ​ກັນ​ຫລາຍ​ໂດຍ​ອັດ​ຢາ​ໄສ​ໃຈ​ຄໍ ໂອ​ກາດ​ທີ່​ຈະ​ໄດ້​ຢ່າງ​ໃຈ​ເຮົາ​ນັ້ນ​ຢ່າ​ພຶງ​ຄິດ ເພາະ​ສະ​ນັ້ນ​ເມື່ອ​ເລີ່ມ​ເຂົ້າ​ໝູ່​ຄົນ​ຫລື​ມີ​ຄົນ​ຕັ້ງ​ແຕ່ ໒ ຄົນ ຂຶ້ນ​ໄປ ໃຫ້​ຕຽມ​ຂັນ​ຕິ​ໄວ້​ຕໍ່​ຕ້ານ​ຄວາມ​ເຈັບ​ໃຈ
໔. ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ອຳນາດ​ກິ​ເລດ ເປັນ​ການ​ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ອາລົມ​ອັນ​ໜ້າ​ໃຄ່​ໜ້າ​ເພີດ​ເພີນ​ໃຈ ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ສິ່ງ​ທີ່​ເຮົາ​ຢາກ​ເຮັດ​ແຕ່​ບໍ່​ສົມຄວນ​ເຮັດ ເຊັ່ນ ອົດ​ທົນ​ບໍ່​ທ່ຽວ​ເຕ່ ບໍ່​ຫລິ້ນ​ການ​ພະ​ນັນ ບໍ່​ເສບ​ສິ່ງ​ເສບຍ໌​ຕິດ ບໍ່​ຮັບ​ສິນ​ເທິງ ບໍ່​ຄອລ໌​ລັບ​ຊັ່ນ ບໍ່​ຜິດ​ລູກ​ເມຍ​ພວກເຂົາ ບໍ່​ເຫີ່​ຍົດ ບໍ່​ບ້າ​ອຳນາດ ບໍ່​ຂີ້​ໂອ່ ບໍ່​ຂີ້​ອວດ ເປັນ​ຕົ້ນ
ການ​ອົດ​ທົນ​ຂໍ້​ນີ້​ເຮັດ​ໄດ້​ຍາກ​ທີ່ສຸດ ບູຮານ​ປຽບ​ໄວ້​ວ່າ
ພວກເຂົາ​ດ່າ​ແລ້ວ​ບໍ່​ຮ້າຍ​ວ່າ​ຍາກ​ແລ້ວ ພວກເຂົາ​ຊົມ​ແລ້ວ​ບໍ່​ຍິ້ມ ຍາກ​ຍິ່ງ​ກວ່າ
ວິ ທີ ຝຶ ກ [ໃ] ຫະ​ [້] ມີ ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ
໑. ຕ້ອງ​ຄຳ​ນຶງ​ເຖິງ​ຫິ​ລິ​ໂອດ​ຕັບ​ປະ​ໃຫ້​ຫລາຍ ເມື່ອ​ມີ​ຄວາມ​ລະ​ອາຍ​ແລະ​ຢ້ານຢ້ຳ ຕໍ່​ບາບ​ຢ່າງ​ເຕັມ​ທີ່ ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ຍ່ອມ​ຈະ​ເກີດ​ຂຶ້ນ ດັ່ງ​ຕົວ​ຢ່າງ​ໃນ​ເລື່ອງ​ຂອງ​ພະ​ເຕ​ມີຍ໌​ໃບ້
ເມື່ອ ເທື່ອ​ພະ​ສຳ​ມາ​ສຳ​ພຸ​ທົດ​ເຈົ້າ​ຍັງ​ຊົງ​ບຳ​ເພັນ​ບານ​ມີ​ເປັນ​ພະ​ໂພ​ທິ​ສັດ​ຢູ່ ມີ​ຢູ່​ຊາດ​ໜຶ່ງ ພະອົງ​ເກີດ​ເປັນ​ໂອລົດ​ກະສັດ​ນາມ​ວ່າ​ພະ​ເຕ​ມີຍ໌ ຂະນະ​ອາ​ຍຸ​ໄດ້ ໖-໗ ຂວົບ ໄດ້​ເຫັນ​ພະ​ລາດ​ພໍ່ ສັ່ງ​ປະຫານ​ໂຈນ​ໂດຍ​ໃຊ້​ໄຟ​ຄອກ​ໃຫ້​ຕາຍ ດ້ວຍ​ບຸນ​ບານ​ມີ​ທີ່​ເຮັດ​ມາ​ດີ​ແລ້ວ ເຮັດໃຫ້​ພະ​ເຕ​ມີຍ໌​ລະ​ເລິກ​ຊາດ​ໄດ້​ວ່າ ພົບ​ໃນ​ອະ​ດີດ​ພະອົງ​ກໍ​ເຄີຍ​ເປັນ​ກະສັດ ແລະ​ກໍ​ເຄີຍ​ປະຫານ​ໂຈນ ເຮັດໃຫ້​ຕໍ້​ງົດ​ກົນ​ແຮ່​ຢູ່​ຊ້າ​ດົນ ຈຶ່ງ​ຄິດວ່າ ຖ້າ​ຊາດ​ນີ້​ເຮົາ​ຕ້ອງ​ເປັນ​ກະສັດ​ອີກ ກໍ​ຕ້ອງ​ຂ້າ​ໂຈນ​ອີກ ແລ້ວ​ກໍ​ຈະ​ຕະ​ກົນ​ແຮ່​ອີກ
ຕັ້ງ​ແຕ່ ມື້​ນັ້ນ​ມາ ພະ​ເຕ​ມີຍ໌​ຈຶ່ງ​ແກ້ງ​ເຮັດ​ເປັນ​ໃບ້ ເຮັດ​ເປັນ​ງ່ອຍ​ເປ້ຍ​ເສຍ​ຂາ ບໍ່​ຂະ​ຫຍັບ​ເຂ​ຍື້​ນະ​ຮ່າງກາຍ ເພື່ອ​ໃຫ້​ທຸກ​ຄົນ​ເຂົ້າໃຈ​ວ່າ​ຕົນ​ພິ​ການ ຈະ​ໄດ້​ບໍ່​ຕ້ອງ​ເປັນ​ກະສັດ ພະ​ລາດ​ພໍ່​ຈະ​ເອົາ​ຂະໜົມ​ເອົາ​ຂອງ​ຫລິ້ນ​ມາ​ລໍ້ ກໍ​ບໍ່​ສົນ​ໃຈ ຈະ​ເອົາ​ມົດ​ມາ​ໄຕ່​ເອົາ​ໄລ​ຫລາຍ​  ເອົາ​ໄຟ​ມາ​ເຜົາ​ຮອບ​ຕົວ​ໃຫ້​ຮ້ອນ ເອົາ​ຊ້າງ​ມາ​ເຮັດ​ທ່າ​ຈະ​ແທງ​ກໍ​ເສີຍ ຄັ້ນ​ເຖິງ​ໄວ​ໜຸ່ມ ເອົາ​ສາວ ໆ ສວຍ-ງາມ ມາ​ລໍ້ ກໍ​ເສີຍ ເພາະ​ຄຳ​ນຶງ​ເຖິງ​ໄພ​ໃນ​ນະ​ແຮ່ ຫິ​ລິ​ໂອດ​ຕັບ​ປະ​ເກີດ​ຂຶ້ນ​ເຕັມ​ທີ່ ຈຶ່ງ​ມີ​ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ຢູ່​ໄດ້
ດົນ ມື້​ເຂົ້າ​ພະ​ລາດ​ພໍ່​ເຫັນ​ວ່າ ຖ້າ​ເອົາ​ພະ​ເຕ​ມີຍ໌​ໄວ້​ກໍ​ຈະ​ເປັນ​ການ​ກິ​ນີ​ແກ່​ເຮືອນ​ເມືອງ ຈຶ່ງ​ສັ່ງ​ໃຫ້​ຄົນ​ນຳ​ໄປ​ປະຫານ​ເສຍ​ນອກ​ເມືອງ ເມື່ອ​ອອກ​ມາ​ພົ້ນ​ເມືອງ​ແລ້ວ ພະ​ເຕ​ມີຍ໌​ກໍ​ສະແດງ​ຕົວ​ວ່າ​ບໍ່​ໄດ້​ພິ​ການ​ແຕ່​ຢ່າງ​ໃດ ມີ​ພະ​ກຳ​ລັງ​ສົມບູນ​ພ້ອມ ແລ້ວ​ກໍ​ອອກ​ບວດ ຕໍ່​ມາ​ພະ​ລາດ​ພໍ່ ຍາດ-ພີ່ນ້ອງ ປະຊາຊົນ​ກໍ​ໄດ້​ອອກ​ບວດ​ຕາມ​ໄປ​ດ້ວຍ ແລະ​ໄດ້​ສຳ​ເລັດ​ຊາ​ນົດ​ມາ​ບະ​ [ັ] ​ຕິ​ກັນ​ເປັນ​ຈຳນວນ​ຫລາຍ
໒. ຕ້ອງ​ຮູ້​ຈັກ​ເຊີດ​ອາລົມ​ທີ່​ມາ​ກະທົບ​ນັ້ນ​ໃຫ້​ສູງ​ຂຶ້ນ ຄື​ນຶກ​ເສຍ​ວ່າ​ທີ່​ພວກເຂົາ​ເຮັດ​ແກ່​ເຮົາ​ຢ່າງ​ນັ້ນ​ນ່ະ​ດີ​ແລ້ວ ເຊັ່ນ ພວກເຂົາ​ດ່າ​ກໍ​ນຶກ​ເສຍ​ວ່າ​ດີກວ່າ​ພວກເຂົາ​ຕີ ພວກເຂົາ​ຕີ​ກໍ​ນຶກ​ເສຍ​ວ່າ ດີກວ່າ​ພວກເຂົາ​ຂ້າ ເມຍ​ທີ່​ມີ​ຊູ້​ຍັງ​ດີກວ່າ​ເມຍ​ທີ່​ຂ້າ​ຜົວ ຜົວ​ມີ​ເມຍ​ນ້ອຍ ກໍ​ຍັງ​ດີກວ່າ​ຜົວ​ທີ່​ຂ້າ​ເມຍ ເພາະ​ເຫັນ​ແກ່​ຍິງ​ອື່ນ ຖ້າ​ປຽບ​ກັບ​ການ​ຊົກ​ມວຍ ການ​ສູ້​ແບບ​ນີ້ ກໍ​ຄື​ການ​ຫລົບ​ໝັດ​ຂອງ​ຄູ່​ຕໍ່ສູ້ ໂດຍ​ວິທີ​ຫະ​ໝອບ​ລົງ​ຕ່ຳ ໃຫ້​ໝັດ​ພວກເຂົາ​ຄ່ອມ​ຫົວ​ເຮົາ​ໄປ​ເສຍ ເຮົາ​ບໍ່​ເຈັບ​ຕົວ ຕົວ​ຢ່າງ​ໃນ​ເລື່ອງ​ນີ້ ເບິ່ງ​ໄດ້​ຈາກ​ພະ​ປຸນ​ນະ​ເຖ​ລະ
ພະ​ປຸນ​ນະ​ເດີມ​ເປັນ​ຊາວ​ສຸ​ນາ​ປັນ​ຕະ ໄປ​ຄ້າ​ຂາຍ​ທີ່​ເມືອງ​ສາ​ວັດ​ຖີ ໄດ້​ຟັງ​ເທດນ໌​ຈາກ​ພະ​ສຳ​ມາ​ສຳ​ພຸ​ທົດ​ເຈົ້າ ເກີດ​ຄວາມ​ເລື່ອມ​ໃສ​ສັດ​ທາ​ຈຶ່ງ​ອອກ​ບວດ
ຄັ້ນ ບວດ​ແລ້ວ​ການເຮັດ​ສະ​ໝາ​ທິ​ພາວ​ນາ​ບໍ່​ໄດ້​ຜົນ ເພາະ​ບໍ່​ຄຸ້ນ​ກັບ​ສະຖານ​ທີ່ ທ່ານ​ຄິດວ່າ​ພູ​ມິ​ອາ​ກາດ​ທີ່​ເຮືອນ​ເດີມ​ຂອງ​ທ່ານ​ເໝາະກັບ​ຕົວ​ທ່ານ​ຫລາຍກວ່າ ຈຶ່ງ​ທູນ​ລາ​ພະ​ສຳ​ມາ​ສຳ​ພຸ​ທົດ​ເຈົ້າ
ພະ​ສຳ​ມາ​ສຳ​ພຸ​ທົດ​ເຈົ້າ ຕັດ​ຖາມວ່າ
ນາງ​ແນ່​ໃຈ​ຫລື​ປຸນ​ນະ ຄົນ​ຊາວ​ສຸ​ນາ​ປັນ​ຕະ​ນັ້ນ​ໂຫດຮ້າຍ​ເທົ່າໃດ ທັງ​ຫຍາບ​ຄາຍ​ດ້ວຍ ນາງ​ຈະ​ທົນ​ໄຫວ​ຫລື
ໄຫວ​ພະ​ເຈົ້າ​ຂ້າ
ນີ້​ປຸນ​ນະ ຖ້າ​ຄົນ​ພວກ​ນັ້ນ​ພວກເຂົາ​ດ່າ​ນາງ ນາງ​ຈະ​ມີ​ອຸ​ບາຍ​ຢ່າງໃດ
ຂ້າ​ພະອົງ​ກໍ​ຄິດວ່າ ເຖິງ​ພວກເຂົາ​ຈະ​ດ່າ ກໍ​ຍັງ​ດີກວ່າ​ພວກເຂົາ​ຕົບ​ຕ່ອຍ​ດ້ວຍ​ມື​ພະ​ເຈົ້າ​ຂ້າ
ຖ້າ​ເຜື່ອ​ພວກເຂົາ​ຕ່ອຍ​ເອົາ​ລ່ະ ປຸນ​ນະ
ກໍ​ຍັງ​ດີ​ພະ​ເຈົ້າ​ຂ້າ ດີກວ່າ​ພວກເຂົາ​ເອົາ​ກ້ອນ​ດິນ​ຂວ້າງ​ເອົາ
ກໍ​ຖ້າ​ພວກເຂົາ​ເອົາ​ກ້ອນ​ດິນ​ຂວ້າງ​ເອົາ​ລ່ະ
ຂ້າ​ພະອົງ​ກໍ​ຈະ​ຄິດວ່າ ກໍ​ຍັງ​ດີ​ພະ​ເຈົ້າ​ຂ້າ ດີກວ່າ​ພວກເຂົາ​ເອົາ​ໄມ້​ຕະ​ພົດ​ຕີ​ເອົາ
ເອີ ຖ້າ​ເຜື່ອ​ພວກເຂົາ​ຫວົດ​ດ້ວຍ​ຕະ​ພົດ​ລ່ະ
ກໍ​ຍັງ​ດີ​ພະ​ເຈົ້າ​ຂ້າ ດີກວ່າ​ຖືກ​ພວກເຂົາ​ແທງ​ຫລື​ແຂ້ວ​ດ້ວຍ​ຫອກ​ດາບ
ເອົາ​ລ່ະ ຖ້າ​ເຜື່ອ​ຄົນ​ພວກ​ນັ້ນ​ພວກເຂົາ​ຈະ​ຂ້າ​ນາງ​ດ້ວຍ​ຫອກ​ດ້ວຍ​ດາບ​ລ່ະ ປຸນ​ນະ
ຂ້າ​ພະອົງ​ກໍ​ຈະ​ຄິດວ່າ ມັນ​ກໍ​ເປັນ​ການ​ດີ​ຄືກັນ​ພະ​ເຈົ້າ​ຂ້າ
ດີ​ຢ່າງໃດ ປຸນ​ນະ
ກໍ ຄົນ​ບາງ​ພວກ​ທີ່​ຄິດ​ຢາກ​ຕາຍ ຍັງ​ຕ້ອງ​ເສຍ​ເວລາ​ທ່ຽວ​ແສ​ວົງ​ຫາ​ສັດ​ຕາ​ວຸດ​ມາ​ຂ້າ​ຕົວ​ເອງ ແຕ່​ຂ້າ​ພະອົງ​ມີ​ໂຊກ​ດີກວ່າ​ຄົນ​ພວກ​ນັ້ນ ບໍ່​ຕ້ອງ​ເສຍ​ເວລາ​ໄປ​ທ່ຽວ​ຫາ ສັດ​ຕາ​ວຸດ​ຢ່າງ​ພວກເຂົາ
ດີ​ຫລາຍ ປຸນ​ນະ ນາງ​ຄິດ​ໄດ້​ດີ​ຫລາຍ ເປັນ​ອັນ​ຕົກລົງ ເຮົາ​ອະນຸຍາດ​ໃຫ້​ນາງ​ໄປ​ພຳ​ນັກ ເຮັດ​ຄວາມ​ພຽນ​ທີ່​ຕາແສງ​ສຸ​ນາ​ປັນ​ຕະ​ໄດ້
ພະ​ປຸນ​ນະ​ກັບ​ໄປ​ເມືອງ​ສຸ​ນາ​ປັນ​ຕະ​ແລ້ວ ເຮັດ​ຄວາມ​ພຽນ ໃນ​ບໍ່ຊ້າ​ໃຈ​ກໍ​ຢຸດ​ນິ່ງ ເຂົ້າ​ເຖິງ​ພະ​ທຳ​ກາຍ​ໄປ​ຕາມ​ລຳ​ດັບ ຈົນ​ໄດ້​ສຳ​ເລັດ​ເປັນ​ພະ​ອົນ​ຫັນຕ໌
ນີ້​ຄື​ເລື່ອງ​ຂອງ​ພະ​ປຸນ​ນະ ນັກ​ອົດ​ທົນ​ຕົວ​ຢ່າງ ຊຶ່ງ​ອົດ​ທົນ​ໄດ້​ໂດຍ​ວິທີ​ເຊີດ​ອາລົມ​ທີ່​ມາ​ກະທົບ​ນັ້ນ​ໃຫ້​ສູງ​ຂຶ້ນ
໓. ຕ້ອງ​ຝຶ​ກົດ​ມາ​ທິ​ຫລາຍ​ ໆ ເພາະ​ທັງ​ຂັນ​ຕິ​ແລະ​ສະ​ໝາ​ທິ​ເປັນ​ເຈົ້າ​ທຳ​ທີ່​ເກື້ອ​ໜຸນ​ກັນ ຂັນ​ຕິ​ຈະ​ໜັກ​ແໜ້ນ​ກໍ​ຕ້ອງ​ມີດ​ມາ​ທິ​ມາ​ຮອງ​ຮັບ ສະ​ໝາ​ທິ​ຈະ​ກ້າວ​ໜ້າ​ກໍ​ຕ້ອງ​ມີ​ຂັນ​ຕິ​ເປັນ​ພື້ນ​ຖານ ຂັນ​ຕິ​ອຸບປະມາ​ເໝືອນ​ມື​ຊ້າຍ ສະ​ໝາ​ທິ​ອຸບປະມາ​ເໝືອນ​ມື​ຂວາ ຈະ​ລ້າງ​ມື ມື​ທັງ​ສອງ​ຂ້າງ​ຈະ​ຕ້ອງ​ຊ່ວຍ​ກັນ​ລ້າງ ຈຶ່ງ​ຈະ​ສະ​ອາດ​ດີ
ມີ​ຕົວ​ຢ່າງ​ຂອງ​ຜູ້​ມີ​ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ເປັນ​ເລີດ​ອີກ​ທ່ານ​ໜຶ່ງ​ຄື​ພະ​ໂລ​ມົດ​ນາກ​ເຖ​ລະ
ພະ ໂລ​ມົດ​ນາກ​ເຖ​ລະ ເປັນ​ພະ​ທີ່​ເຮັດ​ສະ​ໝາ​ທິ​ຈົນ​ສາມາດ​ລະ​ເລິກ​ຊາດ​ໄດ້​ແຕ່​ຍັງ​ບໍ່​ໝົດ​ກິ​ເລດ ມື້​ໜຶ່ງ​ທ່ານ​ນັ່ງ​ສະ​ໝາ​ທິ​ຢູ່​ກາງ​ແຈ້ງ ພໍ​ເຖິງ​ຕອນ​ທ່ຽງ​ແດດ​ສ່ອງ​ເຫື່ອ​ໄຫລ​ທ່ວມ​ຕົວ​ທ່ານ ພວກ​ລູກ​ສິດຍ໌​ຈຶ່ງ​ຮຽນ​ທ່ານ​ວ່າ
ທ່ານ​ຂໍ​ຮັບ ນິ​ມົນຕ໌​ທ່ານ​ນັ່ງ​ໃນ​ທີ່​ລົ່ມ​ເຖີດ ອາ​ກາດ​ເຢັນ​ດີ
ພະ​ເຖ​ລະ​ກ່າວ​ຕອບ​ວ່າ
ເຈົ້າ ຂ້ອຍ​ນັ່ງ​ໃນ​ທີ່​ນີ້ ເພາະ​ຢ້ານ​ຕໍ່​ຄວາມ​ຮ້ອນ​ນັ້ນ​ເອງ
ແລ້ວ ນັ່ງ​ພິຈາລະນາ​ອະ​ເຫວ​ຈີມ​ຫານ​ແຮ່​ເລື່ອຍ​ໄປ ເພາະ​ເຄີຍ​ໄດ້​ຕະ​ກົນ​ແຮ່​ມາ​ຫລາຍ​ຊາດ ເຫັນ​ວ່າ​ຄວາມ​ຮ້ອນ​ໃນ​ອະ​ເຫວ​ຈີ​ທີ່​ເຄີຍ​ຕົກ ຮ້ອນ​ກວ່າ​ນີ້​ຫລາຍ​ຮ້ອຍ​ຫລາຍ​ພັນ​ເທົ່າ ທ່ານ​ຈຶ່ງ​ບໍ່​ລຸກ​ໜີ ຕັ້ງ​ໃຈ​ເຮັດ​ສະ​ໝາ​ທິ​ຕໍ່ໄປ ຈົນ​ໃນ​ທີ່ສຸດ​ໄດ້​ບັນ​ລຸ​ທຳ​ເປັນ​ພະ​ອົນ​ຫັນຕ໌
ພວກ​ເຮົາ​ກໍ​ຄວນ​ນຳ​ມາ​ເປັນ​ຂໍ້​ຄິດ​ເຕືອນ​ໃຈ​ວ່າ
ທີ່​ອ້າງ​ຮ້ອນ​ນັກ​ໜາວ​ນັກ ຂີ້-ຄ້ານ​ພາວ​ນາ ລະ​ວັງ​ຈະ​ໄປ​ຮ້ອນ​ໝົກ​ໄໝ້​ໃນ​ອະ​ເຫວ​ຈີ ໜາວ​ສຽດ​ກະດູກ​ໃນ​ໂລ​ກັນຕ໌
ອ [າ] ນິ ສ ງ ສະ​ [໌] ກ [າ] ລ ມີ ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ
໑. ເຮັດໃຫ້​ກຸ​ສົນ​ທຳ​ທຸກ​ຊະນິດ​ຈະເລີນ​ຂຶ້ນ​ໄດ້
໒. ເຮັດ​ໃຫ້ເປັນ​ຄົນ​ມີສະເໜ່ເປັນ​ທີ່​ຮັກ​ຂອງ​ຄົນ​ທັງ​ຫລາຍ
໓. ເຮັດໃຫ້​ຕັດ​ຮາກ​ເຫງົ້າ​ແຫ່ງ​ຄວາມ​ຊົ່ວ​ທັງ​ຫລາຍ​ໄດ້
໔. ເຮັດໃຫ້​ຢູ່​ເຢັນ​ເປັນ​ສຸກ​ທຸກ​ອິລິຍາບົດ
໕. ຊື່​ວ່າ​ໄດ້​ເຄື່ອງ​ປະ​ດັບ​ອັນ​ປະ​ເສີດ​ຂອງ​ນັກປາດ
໖. ເຮັດໃຫ້​ສິນ​ແລະ​ສະ​ໝາ​ທິ​ຕັ້ງ​ມັ່ນ
໗. ເຮັດໃຫ້​ໄດ້​ຜົນນິບພານໂດຍ​ງ່າຍ
໘. ເຮັດໃຫ້​ບັນ​ລຸ​ມັກ​ຜົນ​ນິບ​ພານ​ໂດຍ​ງ່າຍ
ມົງ​ຄົນ​ທີ່ 27 ມີ​ຄວາມ​ອະ​ດົດນ
ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ຄື​ຫຍັງ?
ຄວາມ​ອົດ​ທົນ ມາ​ຈາກ​ຄຳ​ວ່າ ຂັນ​ຕິນ ໝາຍ​ເຖິງ​ການ​ປິ່ນປົວ​ປົກກະຕິ​ພາ​ວະ​ຂອງ​ຕົນ​ໄວ້​ໄດ້ ບໍ່​ວ່າ​ຈະ​ຖືກ​ກະທົບ​ກະ​ທັ່ງ​ດ້ວຍ​ສິ່ງ​ອັນ​ເປັນ​ທີ່​ພຶ່ງ​ປາດຖະຫນາ​ຫລື​ບໍ່​ພຶງ​ປາດຖະຫນາ​ກໍ​ຕາມ
ຄວາມ​ສຳ​ເລັດ​ຂອງ​ງານ​ທຸກ​ຊິ້ນ​ທັງ​ທາງ​ໂລກ​ແລະ​ທາງ​ທຳ ຄື​ອະ​ໜຸ​ສາວ​ລີຍ໌​ຂອງ​ຂັນ​ຕິ​ທັງ​ສິ້ນ
ລັກສະນະ​ຂອງ​ຄວາມ​ອົດ​ທົນ​ທີ່​ຖືກ​ຕໍ້ງ
1.
ມີ​ຄວາມ​ອົດກັ້ນ ຄື​ເມື່ອ​ຖືກ​ຄົນ​ພານ​ດ່າ ກໍ​ເຮັດ​ລາວ​ກັບ​ວ່າ​ບໍ່​ໄດ້ຍິນ ເຮັດ​ຫູ​ເໝືອນ​ຫູ​ກະ​ທະ ເມື່ອ​ເຫັນ​ອາການ​ຍົວະ-ໃຫ້-ຮ້າຍ​ກໍ​ເຮັດ​ລາວ​ກັບ​ວ່າ​ບໍ່​ໄດ້​ເຫັນ​ເຮັດ​ຕາ​ເໝືອນ​ຕາ​ໄມ້​ໄຜ່ ບໍ່​ສົນ​ໃຈ​ໃຍ​ດີ ບໍ່​ປ່ອຍ​ໃຫ້​ໃຈ​ເສົ້າ​ໝອງ​ໄປ​ດ້ວຍ ໃສ່​ໃຈ​ສົນ​ໃຈ​ແຕ່​ໃນ​ເລື່ອງ​ທີ່​ຈະ​ເຮັດ​ຄວາມ​ຈະເລີນ​ໃຫ້​ແກ່​ຄົນ​ເອງ
2.
ເປັນ​ຜູ້​ມີຄວາມອົດທົນທີ່ດິ ຄື​ສາມາດ​ຂົ່ມ​ຄວາມ​ຮ້າຍ​ໄວ້​ໄດ້ ບໍ່​ຮ້າຍ ບໍ່​ເຮັດ​ຮ້າຍ ເຮັດ​ອັນຕະລາຍ​ດ້ວຍ​ອຳນາດ​ແຫ່ງ​ຄວາມ​ຮ້າຍ​ນັ້ນ ຜູ້​ທີ່​ຮ້າຍ​ງ່າຍ​ສະແດງ​ວ່າ​ຍັງ​ຂາດ​ຄວາມ​ອົດ​ທົນ
3.
ບໍ່​ປູກ​ນ້ຳ​ຕາ​ໃຫ້​ໃຄລ ຄື​ບໍ່​ກໍ່​ທຸກ​ໃຫ້​ແກ່​ຜູ້​ອື່ນ ບໍ່​ເຮັດໃຫ້​ຜູ້​ອື່ນ​ເດືອດ​ຮ້ອນ ຫລື​ເຈັບ​ແຄ້ນ​ໃຈ​ຈົນ​ນ້ຳ​ຕາ​ໄຫລ ດ້ວຍ​ອຳນາດ​ຄວາມ​ກ້ຽວ​ກາດ​ຂອງ​ເຮົາ
4.
ມີ​ໃຈ​ເບີກ​ບານ​ແຈ່ມ​ໃສ​ຄື​ມີ​ປິ​ຕິ​ອິ່ມ​ເອີບ​ໃຈ​ສະເໝີ​ ໆ ບໍ່ ພະ​ຢາ​ບາດ ບໍ່​ໂທດ​ຟ້າ ໂທດ​ຝົນ ໂທດ​ເທວ​ດາ ໂທດ​ໂຊກ​ຊະ​ຕາ ຫລື​ໂທດ​ໃຜ​ ໆ ທັງ​ນັ້ນ ພະຍາຍາມ​ອົດ​ທົນ​ເຮັດ​ການ-ເຮັດ-ວຽກງານ​ທຸກ​ຢ່າງ​ດ້ວຍ​ໃຈ​ເບີກ​ບານ
ສະຫລຸບ​ລັກສະນະ​ຂອງ​ຂັນ​ຕິ​ໂດ​ຫຍໍ້​ໄດ້​ດັ່ງນີ້
1.
ອົດ​ທົນ​ຖອນ​ຕົວ ຫລື​ຫລີກ​ລ້ຽງ​ຈາກ​ຄວາມ​ຊົ່ວ​ໃຫ້​ໄດ້
2.
ອົດ​ທົນ​ເຮັດ​ຄວາມ​ດີ​ຕໍ່ໄປ
3.
ອົດ​ທົນ​ປິ່ນປົວ​ໃຈ​ໄວ້​ໃຫ້​ຜ່ອງ​ໃສ ບໍ່​ເສົ້າ​ໝອງ
ປະ​ເພດ​ຂອງ​ຄວາມ​ອະ​ດົດນ
1.
ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ຄວາມ​ລຳ​ບາ​ກົດ​ຮາກ​ຕຳ
2.
ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ທຸ​ກົກ​ເວດ​ນາ
3.
ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ຄວາມ​ເຈັບ​ໃຈ
4.
ອົດ​ທົນ​ຕໍ່​ອຳນາດ​ກິ​ເລດ
ວິທີ​ຝຶກ​ໃຫ້​ມີ​ຄວາມ​ອະ​ດົດນ
1.
ຕ້ອງ​ຄຳ​ນຶງ​ເຖິງ​ຫິ​ລິ​ໂອ​ຕັບ​ປະ​ໃຫ້​ຫລາຍ
2.
ຕ້ອງ​ຮູ້​ຈັກ​ເຊີດ​ອາລົມ​ທີ່​ມາ​ກະທົບ​ນັ້ນ​ໃຫ້​ສູງ​ຂຶ້ນ
3.
ຕ້ອງ​ຝຶ​ກົດ​ມາ​ທິ​ໃຫ້​ຫລາຍ​ 
ອາ​ນິ​ສົງສ໌​ການ​ມີ​ຄວາມ​ອະ​ດົດນ
1.
ເຮັດໃຫ້​ກຸ​ສົນ​ທຳ​ທຸກ​ຊະນິດ​ຈະເລີນ​ຂຶ້ນ​ໄດ້
2.
ເຮັດ​ໃຫ​ເປັນ​ຄົນ​ມີ​ສະເໜ່ເປັນ​ທີ່​ຮັກ​ຂອງ​ຄົນ​ທັງ​ຫລາຍ
3.
ເຮັດໃຫ້​ຕັດ​ຮາກ​ເຫງ້​ສະ​ແຫ່ງ​ຄວາມ​ຊົ່ວ​ຫລາຍ​ທັງ​ຫລາຍ​ໄດ້
4.
ເຮັດໃຫ້​ຢູ່​ເຢັນ​ເປ້ນ​ສຸກ​ທຸກ​ອາ​ລິ​ຢາ​ບົດ
5.
ຊື່​ວ່າ​ໄດ້​ເຄື່ອງ​ປະ​ດັບ​ອັນ​ປະ​ເສີດ​ຂອງ​ນັກປາດ
6.
ເຮັດ​ໃຫ​ສິນ​ແລະ​ສະ​ໝາ​ທິ​ຕັ້ງ​ມັ່ນ
7.
ເຮັດໃຫ້​ໄດ້​ພົນ​ຫົມ​ວິ​ຫານ​ໂດຍ​ງ່າຍ
8.
ເຮັດ​ໃຫ​ບັນ​ລຸ​ມັກ​ຜົນ​ນິບ​ພານ​ໂດຍ​ງ່າຍ​ແລະ ອື່ນ  

No comments:

Post a Comment