ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ ນ ຄະ [ື] ອ ອ [ະ] [ໄ] ລ?
ຄວາມ ອົດທົນ ມາຈາກຄຳວ່າ ຂັນຕິ
ໝາຍເຖິງການປິ່ນປົວປົກກະຕິພາວະຂອງຕົນໄວ້ໄດ້ ບໍ່ວ່າຈະຖືກກະທົບກະທັ່ງ
ດ້ວຍສິ່ງອັນເປັນທີ່ພຶງປາດຖະຫນາ ຫລືບໍ່ພຶງປາດຖະຫນາກໍຕາມ ມີຄວາມຫມັ້ນຄົງໜັກແໜ້ນເໝືອນແຜ່ນດິນ
ຊຶ່ງບໍ່ຫວັ່ນໄຫວ ບໍ່ວ່າຈະມີຄົນເທຫຍັງລົງໄປ ຂອງເສຍ ຂອງສົກກະປົກ
ຫລືຂອງຫອມ ຂອງດີງາມກໍຕາມ
ງານ ທຸກຊິ້ນໃນໂລກບໍ່ວ່າຈະເປັນງານນ້ອຍງານໃຫຍ່
ທີ່ສຳເລັດຂຶ້ນມາໄດ້ ນອກຈາກຈະອາໄສປັນຍາເປັນຕົວນຳແລ້ວ
ລ້ວນຕ້ອງອາໄສເຈົ້າທຳຂໍ້ໜຶ່ງເປັນພື້ນຖານຈຶ່ງສຳເລັດໄດ້
ເຈົ້າທຳຂໍ້ນັ້ນຄື ຂັນຕິ
ຖ້າຂາດ ຂັນຕິເສຍແລ້ວ
ຈະບໍ່ມີງານຊິ້ນໃດສຳເລັດໄດ້ເລີຍ ເພາະຂັນຕິເປັນເຈົ້າທຳ
ສຳລັບທັງຕໍ່ຕ້ານຄວາມທໍ້ຖອຍຫົດຫູ່ ຂັບເຄື່ອນເລັ່ງເລົ້າໃຫ້ເກີດຄວາມຂະຫຍັນ
ແລະເຮັດໃຫ້ເຫັນອຸປະສັກຕ່າງ ໆ
ເປັນເຄື່ອງທ້າທາຍຄວາມສາມາດ ດັ່ງນັ້ນອາດກ່າວໄດ້ວ່າ
ຄວາມສຳເລັດຂອງງານທຸກຊິ້ນທັງທາງໂລກແລະທາງທຳ
ຄືອະໜຸສາວລີຍ໌ຂອງຂັນຕິທັງສິ້ນ
ລະ [ັ] ກ ສ ນ [ະ] ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ ນ ທີ່
ຖູ ກ ຕະ [້] ອ ງ
໑. ມີຄວາມອົດກັ້ນ ຄືເມື່ອຖືກຄົນພານດ່າ
ກໍເຮັດລາວກັບວ່າບໍ່ໄດ້ຍິນ ເຮັດຫູເໝືອນຫູກະທະ
ເມື່ອເຫັນອາການຍົວະ-ໃຫ້-ຮ້າຍກໍເຮັດລາວກັບວ່າບໍ່ໄດ້ເຫັນ
ເຮັດຕາເໝືອນຕາໄມ້ໄຜ່ ບໍ່ສົນໃຈໃຍດີ ບໍ່ປ່ອຍໃຈໃຫ້ເສົ້າໝອງໄປດ້ວຍ
ໃສ່ໃຈສົນໃຈແຕ່ໃນເລື່ອງ ທີ່ຈະເຮັດຄວາມຈະເລີນໃຫ້ແກ່ຕົນເອງ ເຊັ່ນ
ຈະເລີນສິນ ສະໝາທິ ປັນຍາ ໃຫ້ຍິ່ງ ໆ ຂຶ້ນໄປ
໒. ເປັນຜູ້ບໍ່ໂຫດຮ້າຍ ຄືສາມາດຂົ່ມຄວາມຮ້າຍໄວ້ໄດ້
ບໍ່ຮ້າຍ ບໍ່ເຮັດຮ້າຍ ເຮັດອັນຕະລາຍ ດ້ວຍອຳນາດແຫ່ງຄວາມຮ້າຍນັ້ນ
ຜູ້ທີ່ຮ້າຍງ່າຍສະແດງວ່າຍັງຂາດຄວາມອົດທົນ ມີຄຳຕັດຂອງທ້າວສັກກະ
ເປັນຂໍ້ເຕືອນໃຈຢູ່ວ່າ
“ຜູ້ ໃດຮ້າຍຕອບຜູ້ທີ່ຮ້າຍກ່ອນແລ້ວ
ຜູ້ນັ້ນກັບເປັນຄົນເລວກວ່າຜູ້ທີ່ຮ້າຍກ່ອນ
ຜູ້ທີ່ບໍ່ຮ້າຍຕໍ່ບຸກຄົນຜູ້ກຳລັງຮ້າຍຢູ່ ຍ່ອມຊື່ວ່າ
ເປັນຜູ້ຊະນະສົງຄາມອັນຊະນະໄດ້ຍາກຍິ່ງ” ສົ້. ສ. ໑໕/໘໓໕/໓໒໕
໓. ບໍ່ປູກນ້ຳຕາໃຫ້ແກ່ໃຜ ໆ ຄືບໍ່ກໍ່ທຸກໃຫ້ແກ່ຜູ້ອື່ນ
ບໍ່ເຮັດໃຫ້ຜູ້ອື່ນເດືອດຮ້ອນຫລືເຈັບແຄ້ນໃຈຈົນນ້ຳຕາໄຫລ
ດ້ວຍອຳນາດຄວາມກ້ຽວກາດຂອງເຮົາ
໔. ມີໃຈເບີກບານແຈ່ມໃສຢູ່ເປັນນິດຍ໌
ຄືມີປີຕິອິ່ມເອີບໃຈສະເໝີ ໆ ບໍ່ພະຢາບາດ ບໍ່ໂທດຟ້າ
ໂທດຝົນ ໂທດເທວດາ ໂທດໂຊກຊະຕາ ຫລືໂທດໃຜ ໆ ທັງນັ້ນ
ພະຍາຍາມອົດທົນກໍ່ການງານທຸກຢ່າງດ້ວຍໃຈເບີກບານ
ລັກສະນະຄວາມອົດທົນນັ້ນ
ບູຮານທ່ານສອນລູກຫລານໄວ້ຫຍໍ້ ໆ ວ່າ
“ປິດຫູຊ້າຍຂວາ ປິດຕາສອງຂ້າງ ປິດປາກເສຍນຳ ນອນນັ່ງສະບາຍ”
ຄົນ ບາງຄົນຂີ້-ຄ້ານເຮັດວຽກ ບາງຄົນຂີ້-ຄ້ານຮຽນຫນັງສື
ບາງຄົນເກະກະເກເລ ພໍມີຜູ້ວ່າກ່າວຕັກເຕືອນກໍເສີຍເສຍ
ແລ້ວບອກ-ວ່າຕົນເອງກຳລັງບຳເພັນຂັນຕິບານມີ ຢ່າງນີ້ເປັນການເຂົ້າໃຈຜິດ
ຕີຄວາມຫມາຍຂອງຂັນຕິຜິດໄປ ຂັນຕິບໍ່ໄດ້ໝາຍເຖິງການຕົກຢູ່ໃນສະພາບໃດກໍທົນຢູ່ຢ່າງນັ້ນ
ພວກທີ່ຈົນກໍທົນຈົນຕໍ່ໄປ
ບໍ່ຂວົນຂວາຍເຮັດມາຫາກິນ ຈັດເປັນພວກຕາຍດ້ານ
ພວກທີ່ໂງ່ກໍທົນໂງ່ໄປ ໃຜສອນໃຫ້ກໍບໍ່ເອົາ
ຈັດເປັນພວກດື້ດ້ານ
ພວກທີ່ຊົ່ວແລ້ວກໍຊົ່ວອີກ ໃຜຫ້າມກໍບໍ່ຟັງ ຈັດເປັນພວກດື້ດຶງ
ລັກສະນະທີ່ສຳຄັນຍິ່ງຂອງຂັນຕິ
ຄືຕະຫລອດເວລາທີ່ອົດທົນຢູ່ນັ້ນ ຈະຕ້ອງ ມີໃຈຜ່ອງໃສ ບໍ່ເສົ້າໝອງ
ເຮົາສະຫລຸບລັກສະນະຂອງຂັນຕິໂດຍຫຍໍ້ໄດ້ດັ່ງນີ້
໑. ອົດທົນຖອນຕົວຫລືຫລີກລ້ຽງຈາກຄວາມຊົ່ວໃຫ້ໄດ້
໒. ອົດທົນເຮັດຄວາມດີຕໍ່ໄປ
໓. ອົດທົນປິ່ນປົວໃຈໄວ້ໃຫ້ຜ່ອງໃສ ບໍ່ເສົ້າໝອງ
ປ ລ [ະ] [ເ] ພ ທ ຂ ອ ງ ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ ທ ນ
ຄວາມອົດທົນແບ່ງຕາມເຫດທີ່ມາກະທົບໄດ້ເປັນ ໔ ປະເພດ
ຄື
໑. ອົດທົນຕໍ່ຄວາມລຳບາກົດຮາກຕຳ
ເປັນການອົດທົນຕໍ່ສະພາບທຳມະຊາດ ດິນຟ້າອາກາດ ຄວາມໜາວ ຄວາມຮ້ອນ ຝົນຕົກ
ແດດອອກແລະ ອື່ນ ໆ ກັອດທົນເຮັດວຽກເລື່ອຍໄປ ບໍ່-ແມ່ນເອົາແຕ່ໂທດເທວດາຟ້າດິນ
ຫລືອ້າງເຫດເຫລົ່ານີ້ແລ້ວບໍ່ເຮັດວຽກ
໒. ອົດທົນຕໍ່ທຸກົກເວດນາ
ເປັນການອົດທົນຕໍ່ການເຈັບໄຂ້ໄດ້ປ່ວຍ ຄວາມບໍ່ສະບາຍກາຍຂອງເຮົາເອງ
ຄວາມປວດ ຄວາມເມື່ອຍ ຜູ້ທີ່ຂາດຄວາມອົດທົນປະເພດນີ້
ເວລາເຈັບປ່ວຍຈະຮ້ອງຄວນຄາງ ພ່ຳເພີ້ລຳພັນ ຫງຸດຫງິດ ສຸນສຽວງ່າຍ
ຜູ້ຮັກສາບຢາບານເຮັດ-ຫຍັງບໍ່ທັນໃຈຫລືບໍ່ຖືກໃຈ ກໍຮ້າຍງ່າຍ
ພວກນີ້ຈຶ່ງຕ້ອງປ່ວຍເປັນ ໒ ເທົ່າ ຄືນອກຈາກຈະປ່ວຍກາຍທີ່ເປັນຢູ່ແລ້ວ
ຍັງຕ້ອງປ່ວຍໃຈແຖມເຂົ້າໄປດ້ວຍ ເຮັດຕົວເປັນທີ່ເບື່ອໜ່າຍແກ່ຊົນທັງຫລາຍ
໓. ອົດທົນຕໍ່ຄວາມເຈັບໃຈ
ເປັນການອົດທົນຕໍ່ຄວາມຮ້າຍ ຄວາມບໍ່ພໍໃຈ ຄວາມຂັດໃຈ
ອັນເກີດຈາກຄຳເວົ້າທີ່ບໍ່ມັກໃຈ ກິລິຢາມານຍາດທີ່ບໍ່ງາມ
ການບີບຄັ້ນທັງຈາກຜູ້ບັງຄັບບັນຊາ ເພື່ອນຮ່ວມງານແລະລູກນ້ອງ
ຄວາມອະຍຸດຕິທຳຕ່າງ ໆ ໃນສັງຄົມ ລະບົບງານຕ່າງ ໆ ທີ່ບໍ່ຄ່ອງຕົວແລະ ອື່ນ ໆ
ຄົນ
ທັງຫລາຍໃນໂລກແຕກຕ່າງກັນຫລາຍໂດຍອັດຢາໄສໃຈຄໍ
ໂອກາດທີ່ຈະໄດ້ຢ່າງໃຈເຮົານັ້ນຢ່າພຶງຄິດ ເພາະສະນັ້ນເມື່ອເລີ່ມເຂົ້າໝູ່ຄົນຫລືມີຄົນຕັ້ງແຕ່
໒ ຄົນ ຂຶ້ນໄປ ໃຫ້ຕຽມຂັນຕິໄວ້ຕໍ່ຕ້ານຄວາມເຈັບໃຈ
໔. ອົດທົນຕໍ່ອຳນາດກິເລດ
ເປັນການອົດທົນຕໍ່ອາລົມອັນໜ້າໃຄ່ໜ້າເພີດເພີນໃຈ
ອົດທົນຕໍ່ສິ່ງທີ່ເຮົາຢາກເຮັດແຕ່ບໍ່ສົມຄວນເຮັດ ເຊັ່ນ
ອົດທົນບໍ່ທ່ຽວເຕ່ ບໍ່ຫລິ້ນການພະນັນ ບໍ່ເສບສິ່ງເສບຍ໌ຕິດ
ບໍ່ຮັບສິນເທິງ ບໍ່ຄອລ໌ລັບຊັ່ນ ບໍ່ຜິດລູກເມຍພວກເຂົາ ບໍ່ເຫີ່ຍົດ
ບໍ່ບ້າອຳນາດ ບໍ່ຂີ້ໂອ່ ບໍ່ຂີ້ອວດ ເປັນຕົ້ນ
ການອົດທົນຂໍ້ນີ້ເຮັດໄດ້ຍາກທີ່ສຸດ
ບູຮານປຽບໄວ້ວ່າ
“ພວກເຂົາດ່າແລ້ວບໍ່ຮ້າຍວ່າຍາກແລ້ວ ພວກເຂົາຊົມແລ້ວບໍ່ຍິ້ມ
ຍາກຍິ່ງກວ່າ”
ວິ ທີ ຝຶ ກ [ໃ] ຫະ [້] ມີ ຄ ວ [າ] ມ ອ ດ
ທ ນ
໑. ຕ້ອງຄຳນຶງເຖິງຫິລິໂອດຕັບປະໃຫ້ຫລາຍ
ເມື່ອມີຄວາມລະອາຍແລະຢ້ານຢ້ຳ ຕໍ່ບາບຢ່າງເຕັມທີ່
ຄວາມອົດທົນຍ່ອມຈະເກີດຂຶ້ນ ດັ່ງຕົວຢ່າງໃນເລື່ອງຂອງພະເຕມີຍ໌ໃບ້
ເມື່ອ
ເທື່ອພະສຳມາສຳພຸທົດເຈົ້າຍັງຊົງບຳເພັນບານມີເປັນພະໂພທິສັດຢູ່
ມີຢູ່ຊາດໜຶ່ງ ພະອົງເກີດເປັນໂອລົດກະສັດນາມວ່າພະເຕມີຍ໌ ຂະນະອາຍຸໄດ້
໖-໗ ຂວົບ ໄດ້ເຫັນພະລາດພໍ່ ສັ່ງປະຫານໂຈນໂດຍໃຊ້ໄຟຄອກໃຫ້ຕາຍ
ດ້ວຍບຸນບານມີທີ່ເຮັດມາດີແລ້ວ ເຮັດໃຫ້ພະເຕມີຍ໌ລະເລິກຊາດໄດ້ວ່າ
ພົບໃນອະດີດພະອົງກໍເຄີຍເປັນກະສັດ ແລະກໍເຄີຍປະຫານໂຈນ
ເຮັດໃຫ້ຕໍ້ງົດກົນແຮ່ຢູ່ຊ້າດົນ ຈຶ່ງຄິດວ່າ
ຖ້າຊາດນີ້ເຮົາຕ້ອງເປັນກະສັດອີກ ກໍຕ້ອງຂ້າໂຈນອີກ ແລ້ວກໍຈະຕະກົນແຮ່ອີກ
ຕັ້ງແຕ່ ມື້ນັ້ນມາ ພະເຕມີຍ໌ຈຶ່ງແກ້ງເຮັດເປັນໃບ້
ເຮັດເປັນງ່ອຍເປ້ຍເສຍຂາ ບໍ່ຂະຫຍັບເຂຍື້ນະຮ່າງກາຍ
ເພື່ອໃຫ້ທຸກຄົນເຂົ້າໃຈວ່າຕົນພິການ ຈະໄດ້ບໍ່ຕ້ອງເປັນກະສັດ
ພະລາດພໍ່ຈະເອົາຂະໜົມເອົາຂອງຫລິ້ນມາລໍ້ ກໍບໍ່ສົນໃຈ
ຈະເອົາມົດມາໄຕ່ເອົາໄລຫລາຍ
ເອົາໄຟມາເຜົາຮອບຕົວໃຫ້ຮ້ອນ ເອົາຊ້າງມາເຮັດທ່າຈະແທງກໍເສີຍ
ຄັ້ນເຖິງໄວໜຸ່ມ ເອົາສາວ ໆ ສວຍ-ງາມ ມາລໍ້ ກໍເສີຍ
ເພາະຄຳນຶງເຖິງໄພໃນນະແຮ່ ຫິລິໂອດຕັບປະເກີດຂຶ້ນເຕັມທີ່
ຈຶ່ງມີຄວາມອົດທົນຢູ່ໄດ້
ດົນ ມື້ເຂົ້າພະລາດພໍ່ເຫັນວ່າ
ຖ້າເອົາພະເຕມີຍ໌ໄວ້ກໍຈະເປັນການກິນີແກ່ເຮືອນເມືອງ
ຈຶ່ງສັ່ງໃຫ້ຄົນນຳໄປປະຫານເສຍນອກເມືອງ ເມື່ອອອກມາພົ້ນເມືອງແລ້ວ
ພະເຕມີຍ໌ກໍສະແດງຕົວວ່າບໍ່ໄດ້ພິການແຕ່ຢ່າງໃດ ມີພະກຳລັງສົມບູນພ້ອມ
ແລ້ວກໍອອກບວດ ຕໍ່ມາພະລາດພໍ່ ຍາດ-ພີ່ນ້ອງ
ປະຊາຊົນກໍໄດ້ອອກບວດຕາມໄປດ້ວຍ ແລະໄດ້ສຳເລັດຊານົດມາບະ [ັ]
ຕິກັນເປັນຈຳນວນຫລາຍ
໒.
ຕ້ອງຮູ້ຈັກເຊີດອາລົມທີ່ມາກະທົບນັ້ນໃຫ້ສູງຂຶ້ນ
ຄືນຶກເສຍວ່າທີ່ພວກເຂົາເຮັດແກ່ເຮົາຢ່າງນັ້ນນ່ະດີແລ້ວ ເຊັ່ນ
ພວກເຂົາດ່າກໍນຶກເສຍວ່າດີກວ່າພວກເຂົາຕີ ພວກເຂົາຕີກໍນຶກເສຍວ່າ
ດີກວ່າພວກເຂົາຂ້າ ເມຍທີ່ມີຊູ້ຍັງດີກວ່າເມຍທີ່ຂ້າຜົວ ຜົວມີເມຍນ້ອຍ
ກໍຍັງດີກວ່າຜົວທີ່ຂ້າເມຍ ເພາະເຫັນແກ່ຍິງອື່ນ ຖ້າປຽບກັບການຊົກມວຍ
ການສູ້ແບບນີ້ ກໍຄືການຫລົບໝັດຂອງຄູ່ຕໍ່ສູ້ ໂດຍວິທີຫະໝອບລົງຕ່ຳ
ໃຫ້ໝັດພວກເຂົາຄ່ອມຫົວເຮົາໄປເສຍ ເຮົາບໍ່ເຈັບຕົວ ຕົວຢ່າງໃນເລື່ອງນີ້
ເບິ່ງໄດ້ຈາກພະປຸນນະເຖລະ
ພະປຸນນະເດີມເປັນຊາວສຸນາປັນຕະ
ໄປຄ້າຂາຍທີ່ເມືອງສາວັດຖີ ໄດ້ຟັງເທດນ໌ຈາກພະສຳມາສຳພຸທົດເຈົ້າ
ເກີດຄວາມເລື່ອມໃສສັດທາຈຶ່ງອອກບວດ
ຄັ້ນ ບວດແລ້ວການເຮັດສະໝາທິພາວນາບໍ່ໄດ້ຜົນ
ເພາະບໍ່ຄຸ້ນກັບສະຖານທີ່
ທ່ານຄິດວ່າພູມິອາກາດທີ່ເຮືອນເດີມຂອງທ່ານເໝາະກັບຕົວທ່ານຫລາຍກວ່າ
ຈຶ່ງທູນລາພະສຳມາສຳພຸທົດເຈົ້າ
ພະສຳມາສຳພຸທົດເຈົ້າ ຕັດຖາມວ່າ
“ນາງແນ່ໃຈຫລືປຸນນະ ຄົນຊາວສຸນາປັນຕະນັ້ນໂຫດຮ້າຍເທົ່າໃດ
ທັງຫຍາບຄາຍດ້ວຍ ນາງຈະທົນໄຫວຫລື”
“ໄຫວພະເຈົ້າຂ້າ”
“ນີ້ປຸນນະ ຖ້າຄົນພວກນັ້ນພວກເຂົາດ່ານາງ ນາງຈະມີອຸບາຍຢ່າງໃດ”
“ຂ້າພະອົງກໍຄິດວ່າ ເຖິງພວກເຂົາຈະດ່າ
ກໍຍັງດີກວ່າພວກເຂົາຕົບຕ່ອຍດ້ວຍມືພະເຈົ້າຂ້າ”
“ຖ້າເຜື່ອພວກເຂົາຕ່ອຍເອົາລ່ະ ປຸນນະ”
“ກໍຍັງດີພະເຈົ້າຂ້າ ດີກວ່າພວກເຂົາເອົາກ້ອນດິນຂວ້າງເອົາ”
“ກໍຖ້າພວກເຂົາເອົາກ້ອນດິນຂວ້າງເອົາລ່ະ”
“ຂ້າພະອົງກໍຈະຄິດວ່າ ກໍຍັງດີພະເຈົ້າຂ້າ
ດີກວ່າພວກເຂົາເອົາໄມ້ຕະພົດຕີເອົາ”
“ເອີ ຖ້າເຜື່ອພວກເຂົາຫວົດດ້ວຍຕະພົດລ່ະ”
“ກໍຍັງດີພະເຈົ້າຂ້າ ດີກວ່າຖືກພວກເຂົາແທງຫລືແຂ້ວດ້ວຍຫອກດາບ”
“ເອົາລ່ະ ຖ້າເຜື່ອຄົນພວກນັ້ນພວກເຂົາຈະຂ້ານາງດ້ວຍຫອກດ້ວຍດາບລ່ະ
ປຸນນະ”
“ຂ້າພະອົງກໍຈະຄິດວ່າ ມັນກໍເປັນການດີຄືກັນພະເຈົ້າຂ້າ”
“ດີຢ່າງໃດ ປຸນນະ”
“ກໍ ຄົນບາງພວກທີ່ຄິດຢາກຕາຍ
ຍັງຕ້ອງເສຍເວລາທ່ຽວແສວົງຫາສັດຕາວຸດມາຂ້າຕົວເອງ
ແຕ່ຂ້າພະອົງມີໂຊກດີກວ່າຄົນພວກນັ້ນ ບໍ່ຕ້ອງເສຍເວລາໄປທ່ຽວຫາ
ສັດຕາວຸດຢ່າງພວກເຂົາ”
“ດີຫລາຍ ປຸນນະ ນາງຄິດໄດ້ດີຫລາຍ ເປັນອັນຕົກລົງ
ເຮົາອະນຸຍາດໃຫ້ນາງໄປພຳນັກ ເຮັດຄວາມພຽນທີ່ຕາແສງສຸນາປັນຕະໄດ້”
ພະປຸນນະກັບໄປເມືອງສຸນາປັນຕະແລ້ວ ເຮັດຄວາມພຽນ
ໃນບໍ່ຊ້າໃຈກໍຢຸດນິ່ງ ເຂົ້າເຖິງພະທຳກາຍໄປຕາມລຳດັບ ຈົນໄດ້ສຳເລັດເປັນພະອົນຫັນຕ໌
ນີ້ຄືເລື່ອງຂອງພະປຸນນະ ນັກອົດທົນຕົວຢ່າງ
ຊຶ່ງອົດທົນໄດ້ໂດຍວິທີເຊີດອາລົມທີ່ມາກະທົບນັ້ນໃຫ້ສູງຂຶ້ນ
໓. ຕ້ອງຝຶກົດມາທິຫລາຍ ໆ
ເພາະທັງຂັນຕິແລະສະໝາທິເປັນເຈົ້າທຳທີ່ເກື້ອໜຸນກັນ ຂັນຕິຈະໜັກແໜ້ນກໍຕ້ອງມີດມາທິມາຮອງຮັບ
ສະໝາທິຈະກ້າວໜ້າກໍຕ້ອງມີຂັນຕິເປັນພື້ນຖານ
ຂັນຕິອຸບປະມາເໝືອນມືຊ້າຍ ສະໝາທິອຸບປະມາເໝືອນມືຂວາ ຈະລ້າງມື
ມືທັງສອງຂ້າງຈະຕ້ອງຊ່ວຍກັນລ້າງ ຈຶ່ງຈະສະອາດດີ
ມີຕົວຢ່າງຂອງຜູ້ມີຄວາມອົດທົນເປັນເລີດອີກທ່ານໜຶ່ງຄືພະໂລມົດນາກເຖລະ
ພະ ໂລມົດນາກເຖລະ
ເປັນພະທີ່ເຮັດສະໝາທິຈົນສາມາດລະເລິກຊາດໄດ້ແຕ່ຍັງບໍ່ໝົດກິເລດ
ມື້ໜຶ່ງທ່ານນັ່ງສະໝາທິຢູ່ກາງແຈ້ງ
ພໍເຖິງຕອນທ່ຽງແດດສ່ອງເຫື່ອໄຫລທ່ວມຕົວທ່ານ ພວກລູກສິດຍ໌ຈຶ່ງຮຽນທ່ານວ່າ
“ທ່ານຂໍຮັບ ນິມົນຕ໌ທ່ານນັ່ງໃນທີ່ລົ່ມເຖີດ ອາກາດເຢັນດີ”
ພະເຖລະກ່າວຕອບວ່າ
“ເຈົ້າ ຂ້ອຍນັ່ງໃນທີ່ນີ້ ເພາະຢ້ານຕໍ່ຄວາມຮ້ອນນັ້ນເອງ”
ແລ້ວ ນັ່ງພິຈາລະນາອະເຫວຈີມຫານແຮ່ເລື່ອຍໄປ
ເພາະເຄີຍໄດ້ຕະກົນແຮ່ມາຫລາຍຊາດ ເຫັນວ່າຄວາມຮ້ອນໃນອະເຫວຈີທີ່ເຄີຍຕົກ
ຮ້ອນກວ່ານີ້ຫລາຍຮ້ອຍຫລາຍພັນເທົ່າ ທ່ານຈຶ່ງບໍ່ລຸກໜີ
ຕັ້ງໃຈເຮັດສະໝາທິຕໍ່ໄປ ຈົນໃນທີ່ສຸດໄດ້ບັນລຸທຳເປັນພະອົນຫັນຕ໌
ພວກເຮົາກໍຄວນນຳມາເປັນຂໍ້ຄິດເຕືອນໃຈວ່າ
“ທີ່ອ້າງຮ້ອນນັກໜາວນັກ ຂີ້-ຄ້ານພາວນາ
ລະວັງຈະໄປຮ້ອນໝົກໄໝ້ໃນອະເຫວຈີ ໜາວສຽດກະດູກໃນໂລກັນຕ໌”
ອ [າ] ນິ ສ ງ ສະ [໌] ກ [າ] ລ ມີ ຄ ວ [າ]
ມ ອ ດ ທ ນ
໑. ເຮັດໃຫ້ກຸສົນທຳທຸກຊະນິດຈະເລີນຂຶ້ນໄດ້
໒. ເຮັດໃຫ້ເປັນຄົນມີສະເໜ່ເປັນທີ່ຮັກຂອງຄົນທັງຫລາຍ
໓. ເຮັດໃຫ້ຕັດຮາກເຫງົ້າແຫ່ງຄວາມຊົ່ວທັງຫລາຍໄດ້
໔. ເຮັດໃຫ້ຢູ່ເຢັນເປັນສຸກທຸກອິລິຍາບົດ
໕. ຊື່ວ່າໄດ້ເຄື່ອງປະດັບອັນປະເສີດຂອງນັກປາດ
໖. ເຮັດໃຫ້ສິນແລະສະໝາທິຕັ້ງມັ່ນ
໗. ເຮັດໃຫ້ໄດ້ຜົນນິບພານໂດຍງ່າຍ
໘. ເຮັດໃຫ້ບັນລຸມັກຜົນນິບພານໂດຍງ່າຍ
ມົງຄົນທີ່
27 ມີຄວາມອະດົດນ
ຄວາມອົດທົນຄືຫຍັງ?ຄວາມອົດທົນ ມາຈາກຄຳວ່າ ຂັນຕິນ ໝາຍເຖິງການປິ່ນປົວປົກກະຕິພາວະຂອງຕົນໄວ້ໄດ້ ບໍ່ວ່າຈະຖືກກະທົບກະທັ່ງດ້ວຍສິ່ງອັນເປັນທີ່ພຶ່ງປາດຖະຫນາຫລືບໍ່ພຶງປາດຖະຫນາກໍຕາມ
ຄວາມສຳເລັດຂອງງານທຸກຊິ້ນທັງທາງໂລກແລະທາງທຳ ຄືອະໜຸສາວລີຍ໌ຂອງຂັນຕິທັງສິ້ນ
ລັກສະນະຂອງຄວາມອົດທົນທີ່ຖືກຕໍ້ງ
1. ມີຄວາມອົດກັ້ນ ຄືເມື່ອຖືກຄົນພານດ່າ ກໍເຮັດລາວກັບວ່າບໍ່ໄດ້ຍິນ ເຮັດຫູເໝືອນຫູກະທະ ເມື່ອເຫັນອາການຍົວະ-ໃຫ້-ຮ້າຍກໍເຮັດລາວກັບວ່າບໍ່ໄດ້ເຫັນເຮັດຕາເໝືອນຕາໄມ້ໄຜ່ ບໍ່ສົນໃຈໃຍດີ ບໍ່ປ່ອຍໃຫ້ໃຈເສົ້າໝອງໄປດ້ວຍ ໃສ່ໃຈສົນໃຈແຕ່ໃນເລື່ອງທີ່ຈະເຮັດຄວາມຈະເລີນໃຫ້ແກ່ຄົນເອງ
2. ເປັນຜູ້ມີຄວາມອົດທົນທີ່ດິ ຄືສາມາດຂົ່ມຄວາມຮ້າຍໄວ້ໄດ້ ບໍ່ຮ້າຍ ບໍ່ເຮັດຮ້າຍ ເຮັດອັນຕະລາຍດ້ວຍອຳນາດແຫ່ງຄວາມຮ້າຍນັ້ນ ຜູ້ທີ່ຮ້າຍງ່າຍສະແດງວ່າຍັງຂາດຄວາມອົດທົນ
3. ບໍ່ປູກນ້ຳຕາໃຫ້ໃຄລ ຄືບໍ່ກໍ່ທຸກໃຫ້ແກ່ຜູ້ອື່ນ ບໍ່ເຮັດໃຫ້ຜູ້ອື່ນເດືອດຮ້ອນ ຫລືເຈັບແຄ້ນໃຈຈົນນ້ຳຕາໄຫລ ດ້ວຍອຳນາດຄວາມກ້ຽວກາດຂອງເຮົາ
4. ມີໃຈເບີກບານແຈ່ມໃສຄືມີປິຕິອິ່ມເອີບໃຈສະເໝີ ໆ ບໍ່ ພະຢາບາດ ບໍ່ໂທດຟ້າ ໂທດຝົນ ໂທດເທວດາ ໂທດໂຊກຊະຕາ ຫລືໂທດໃຜ ໆ ທັງນັ້ນ ພະຍາຍາມອົດທົນເຮັດການ-ເຮັດ-ວຽກງານທຸກຢ່າງດ້ວຍໃຈເບີກບານ
ສະຫລຸບລັກສະນະຂອງຂັນຕິໂດຫຍໍ້ໄດ້ດັ່ງນີ້
1. ອົດທົນຖອນຕົວ ຫລືຫລີກລ້ຽງຈາກຄວາມຊົ່ວໃຫ້ໄດ້
2. ອົດທົນເຮັດຄວາມດີຕໍ່ໄປ
3. ອົດທົນປິ່ນປົວໃຈໄວ້ໃຫ້ຜ່ອງໃສ ບໍ່ເສົ້າໝອງ
ປະເພດຂອງຄວາມອະດົດນ
1. ອົດທົນຕໍ່ຄວາມລຳບາກົດຮາກຕຳ
2. ອົດທົນຕໍ່ທຸກົກເວດນາ
3. ອົດທົນຕໍ່ຄວາມເຈັບໃຈ
4. ອົດທົນຕໍ່ອຳນາດກິເລດ
ວິທີຝຶກໃຫ້ມີຄວາມອະດົດນ
1. ຕ້ອງຄຳນຶງເຖິງຫິລິໂອຕັບປະໃຫ້ຫລາຍ
2. ຕ້ອງຮູ້ຈັກເຊີດອາລົມທີ່ມາກະທົບນັ້ນໃຫ້ສູງຂຶ້ນ
3. ຕ້ອງຝຶກົດມາທິໃຫ້ຫລາຍ ໆ
ອານິສົງສ໌ການມີຄວາມອະດົດນ
1. ເຮັດໃຫ້ກຸສົນທຳທຸກຊະນິດຈະເລີນຂຶ້ນໄດ້
2. ເຮັດໃຫເປັນຄົນມີສະເໜ່ເປັນທີ່ຮັກຂອງຄົນທັງຫລາຍ
3. ເຮັດໃຫ້ຕັດຮາກເຫງ້ສະແຫ່ງຄວາມຊົ່ວຫລາຍທັງຫລາຍໄດ້
4. ເຮັດໃຫ້ຢູ່ເຢັນເປ້ນສຸກທຸກອາລິຢາບົດ
5. ຊື່ວ່າໄດ້ເຄື່ອງປະດັບອັນປະເສີດຂອງນັກປາດ
6. ເຮັດໃຫສິນແລະສະໝາທິຕັ້ງມັ່ນ
7. ເຮັດໃຫ້ໄດ້ພົນຫົມວິຫານໂດຍງ່າຍ
8. ເຮັດໃຫບັນລຸມັກຜົນນິບພານໂດຍງ່າຍແລະ ອື່ນ ໆ
No comments:
Post a Comment