I.
ລັກສະນະຂອງຜູ້ບໍລິຫານມືອາຊີບ
ເຈົ້າລັກສະນະຂອງຜູ້ບໍລິຫານມືອາຊີບນັ້ນຈະຕ້ອງປະກອບດ້ວຍຫລາກຫລາຍຄວາມເປັນຜູ້ນຳ
ຄວາມເປັນຜູ້ຊ່ຽວ-ຊານແລະເຖິງພ້ອມດ້ວຍເຈົ້າລັກສະນະດັ່ງນີ້
1. ມີພູມິຮູ້ ຄື
ມີຄວາມຮອບຮູ້ໃນຫລັກການ ແນວຄິດ ທິດສະດີ ແລະວິທີການໃນເລື່ອງຕ່າງ ໆ ໄດ້ແກ່
1.1 ມີຄວາມຮອບຮູ້ໃນຫລັກການ
ແນວຄິດ ທິດສະດີ
ແລະວິທີການບໍລິຫານງານຕາມໂຄງສ້າງຂອງສະຖານສຶກສາ
ການບໍລິຫານຄົນ ການບໍລິຫານເວລາ ການບໍລິຫານຄວາມປ່ຽນແປງ ຕະຫລອດຈົນການບໍລິຫານຕົນເອງ
ເພື່ອໃຫ້ສາມາດວາງລະບົບ
ວາງແຜນແລະບໍລິຫານແຜນງານທີ່ວາງໄວ້ໃຫ້ບັນລຸຕາມວັດຖຸປະສົງແລະເປົ້າໝາຍຢ່າງມີຄຸນນະພາບ
1.2 ມີຄວາມຮອບຮູ້ໃນຫລັກການ ແນວຄິດ ທິດສະດີ ແລະວິທີການໃນການປະຍຸກຕ໌ໃຊ້ສື່ ນະວັດກຳເທກໂນໂລຍີແລະສານສົນເທດຢ່າງເໝາະສົມແລະເກີດຜົນ-ດີີຕໍ່ຜົນການດຳເນີນງານການຈັດການສຶກສາຂອງໂຮງຮຽນ
1.3 ມີຄວາມຮອບຮູ້ດ້ານວິຊາການ ຫລັກສູດ ປັດຊະຍາການສຶກສາ
ຫລັກຈິດວິທະຍາດ້ານຕ່າງ ໆ ຕະຫລອດຈົນວິທະຍາການໃໝ່ ໆ ເພື່ອໃຫ້ສາມາດວາງແຜນ
ດຳເນີນການ ນິເທດ
ກຳກັບ ຕິດຕາມ
ໃຫ້ຄວາມເບິ່ງ-ແຍງຊ່ວຍ-ເຫລືອຄູແລະບຸຄາກອນໃນໂຮງຮຽນເພື່ອໃຫ້ຜົນການຈັດການສຶກສາອັນເປັນຫົວໃຈຫລັກຂອງໂຮງຮຽນບັນລຸຜົນສຳເລັດໄດ້ຢ່າງມີປະສິດທິພາບ
1.4 ມີທັກສະໃນການຄອງຕົນ ຄອງຄົນ ແລະຄອງງານ
ຕະຫລອດຈົນການບໍລິຫານຄວາມຂັດແຍ້ງເພື່ອໃຫ້ການດຳເນີນງານການບໍລິຫານການສຶກສາເປັນໄປດ້ວຍຄວາມລາບລື່ນແລະບັນລຸຜົນຕາມເກນມາດຕະຖານການສຶກສາ
1.5 ມີພາວະຜູ້ນຳ Leadership
ຊຶ່ງຈະຕ້ອງມີອົງຄ໌ປະກອບຂອງຄວາມຮູ້ຄວາມເຂົ້າໃຈ (Knowledge) ການຮູ້ຈັກຕັດສິນໃຈ (decision making) ຮູ້ຈັກແລະສາມາດນຳເອົາວິທີການແລະກົນຍຸດທ໌ໃນການແກ້ໄຂບັນຫາ
(problem
solving) ມາໃຊ້ໃນການປະຕິບັດງານໃນຫນ້າທີ່ໄດ້
ແລະເປັນບຸກຄົນທີ່ມີຄວາມສາມາດໃນການເປັນຜູ້ນຳທີ່ກຳນົດທິດທາງຂອງອົງຄ໌ກອນແລະເພື່ອນຮ່ວມງານໄດ້ເປັນຢ່າງດີ
(lead
direction) ສ້າງພະລັງໃນການ-ເຮັດ-ວຽກງານເປັນທີມ (team work) ແລະການມີສ່ວນຮ່ວມຂອງເພື່ອນຮ່ວມງານ
ຕະຫລອດຈົນເປັນຜູ້ທີ່ມີຄວາມຄິດລິເລີ່ມສ້າງສັນ (Initiative) ເປັນຕົ້ນ
1.6 ເປັນຜູ້ນຳການປ່ຽນແປງ (Change Agent) ທີ່ມີຄວາມສາມາດບໍລິຫານຈັດການໃນທ່າມກາງການປ່ຽນແປງ
(Change
management) ໃນອົງຄ໌ກອນໃຫ້ເກີດຂຶ້ນໄດ້ຢ່າງເປັນລະບົບແລະມີກະບວນການ
ໂດຍຜ່ານຂັ້ນຕອນຂອງການຮຽນຮູ້ຫລືການສ້າງໃຫ້ເກີດໃຫ້ຄວາມຮູ້ (Knowledge) ກັນໃນໝູ່ຄະນະ ເພື່ອນຮ່ວມງານ ຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາ
ເພື່ອທີ່ຈະເຂົ້າໃຈໃນຜົນປະໂຫຍດ (Benefits for all) ທີ່ຈະເກີດຂຶ້ນວ່າເປັນປະໂຫຍດທີ່ເກິດຂື້ນແກ່ສ່ວນລວມຂອງຄົນໝູ່ຫລາຍແລະອົງຄ໌ກອນ
ໂດຍບໍ່ມີວາລະຊ່ອນເລ້ນ (hidden agenda) ແຕ່ປະການໃດ
ຊຶ່ງຈະເປັນພະລັງຂັບເຄື່ອນໄປສູ່ການສ້າງການຍອມຮັບ (Buy in) ໃຫ້ເກີດຂຶ້ນໃນໝູ່ຄະນະ ງ່າຍຕໍ່ການທີ່ຈະເຂົ້າມາມີສ່ວນຮ່ວມ (participation) ກໍ່ເກີດຄວາມຮູ້ສຶກແລະຄວາມຮັບຜິດຊອບທີ່ຜູກພັນ (commitment) ຕໍ່ອົງຄ໌ກອນ ແລະນຳໄປສູ່ຄວາມເປັນວັດທະນະທຳ (Culture) ຂອງອົງຄ໌ກອນໃນທີ່ສຸດ
2. ມີພູມິທຳ ຄື
ການບໍລິຫານຈັດການເທິງພື້ນຖານຂອງຫລັກທຳ [າ] ພິບານ
ຊຶ່ງເປັນການບໍລິຫານຈັດການໂດຍອາໄສຫລັກຕ່າງ ໆ ດັ່ງນີ້
2.1 ຫລັກນິຕິທຳ (The Rule of Law) ໝາຍເຖິງ ການປະຕິບັດຕາມກົດຫມາຍ ກົດ ລະບຽບ ຂໍ້ບັງຄັບຕ່າງ ໆ ໂດຍຖືວ່າເປັນການປົກຄອງພາຍໃຕ້ກົດຫມາຍບໍ່-ແມ່ນຕາມອຳເພີໃຈ
ຫລືອຳນາດຂອງ ຕົວບຸກຄົນ ຈະຕ້ອງຄຳນຶງເຖິງຄວາມເປັນທຳ ແລະຄວາມຍຸດຕິທຳ
ລວມທັງມີຄວາມລັດກຸມແລະ ວ່ອງໄວດ້ວຍ
2.2 ຫລັກເຈົ້າທຳ (Morality) ໝາຍເຖິງ
ການຢຶດ-ໝັ່ນໃນຄວາມຖືກຕ້ອງ ດີງາມ ການສົ່ງເສີມ ໃຫ້ບຸຄາກອນພັດທະນາຕົນເອງ
ໄປພ້ອມກັນ ເພື່ອໃຫ້ບຸຄາກອນມີຄວາມຊື່ສັດ ຈິງໃຈ ຂະຫຍັນ ອົດທົນ ມີລະບຽບ
ວິໄນ ປະກອບອາຊີບສຸຈະລິດ ເປັນນິໄສ ປະຈຳຊາດ
2.3 ຫລັກຄວາມໂປ່ງໃສ (Accountability) ຊຶ່ງພໍທຽບໄດ້ວ່າມີຄວາມຫມາຍ
ກົງກັນຂ້າມ ຫລືເກືອບກົງກັນຂ້າມ ກັບການທຸດຈະລິດ ຄອລ໌ລັບຊັ່ນ
ໂດຍທີ່ເລື່ອງທຸດຈະລິດ ຄອລ໌ລັບຊັ່ນ ໃຫ້ມີ ຄວາມຫມາຍໃນເຊີງລົບ
ແລະຄວາມໜ້າສະພຶງຢ້ານແຝງຢູ່
ຄວາມໂປ່ງໃສເປັນຄຳສັບທີ່ໃຫ້ແງ່ມຸມໃນເຊີງບວກ
ແລະໃຫ້ຄວາມສົນໃຈໃນເຊີງສະຫງົບສຸກ ປະຊາຊົນເຂົ້າເຖິງຂໍ້ມູນຂ່າວສານ
ໄດ້ສະດວກແລະເຂົ້າໃຈງ່າຍ ແລະມີກະບວນການໃຫ້ປະຊາຊົນກວດສອບຄວາມຖືກຕ້ອງຢ່າງຊັດເຈນໃນການນີ້
ເພື່ອເປັນ ສິລິມົງຄົນແກ່ບຸຄາກອນທີ່ປະຕິບັດງານໃຫ້ມີຄວາມໂປ່ງໃສ
ຂໍອັນເຊີນພະລາດກະແສຮັບສັ່ງໃນອົງຄ໌ພະບາດສົມເດັດ ພະເຈົ້າຢູ່ຫົວ
ພູມິພໍດຸລົຍເດດມະຫາລາດ ທີ່ໄດ້ຊົງມີພະລາດກະແສຮັບສັ່ງ ໄດ້ແກ່
ຜູ້ທີ່ມີຄວາມສຸຈະລິດ ແລະບໍລິສຸດໃຈ
ແມ່ນຈະມີຄວາມຮູ້ນ້ອຍກໍຍ່ອມເຮັດປະໂຫຍດໃຫ້ແກ່ສ່ວນລວມໄດ້ຫລາຍກວ່າຜູ້ທີ່ມີຄວາມຮູ້ຫລາຍ
ແຕ່ບໍ່ມີຄວາມສຸຈະລິດ ບໍ່ມີຄວາມບໍລິສຸດໃຈ
2.4 ຫລັກການມີສ່ວນຮ່ວມ (Participation) ໝາຍເຖິງ
ການໃຫ້ໂອກາດໃຫ້ບຸຄາກອນຫລືຜູ້ມີ
ສ່ວນກ່ຽວຂ້ອງເຂົ້າມາມີສ່ວນຮ່ວມທາງການ ບໍລິຫານຈັດການກ່ຽວກັບການວາງແຜນ
ການຕັດສິນໃຈ ການຮ່ວມດຳເນີນການໃນເລື່ອງຕ່າງ ໆ ເຊັ່ນ ເປັນຄະນະກຳມະການ ຄະນະອະໜຸກຳມະການ ແລະຫລື ຄະນະເຮັດວຽກໂດຍໃຫ້ຂໍ້ມູນ
ຄວາມຄິດເຫັນ ແນະນຳ ປຶກສາ ຮ່ວມວາງແຜນແລະຮ່ວມປະຕິບັດ
2.5 ຫລັກຄວາມຮັບຜິດຊອບ (Responsibility) ໝາຍເຖິງ ການຕະໜັກໃນສິດທິແລະຫນ້າທີ່
ຄວາມສຳນຶກໃນຄວາມຮັບຜິດຊອບຕໍ່ສັງຄົມ ການໃສ່ໃຈບັນຫາການບໍລິຫານຈັດການ
ການກະຕືລືລົ້ນໃນການແກ້ບັນຫາ ແລະເຄົາລົບໃນຄວາມຄິດເຫັນທີ່ແຕກຕ່າງ
ລວມທັງຄວາມກ້າທີ່ຈະຍອມຮັບຜົນ-ດີີແລະຜົນເສຍຈາກກະທຳຂອງຕົນເອງ
2.6 ຫລັກຄວາມຄຸ້ມຄ່າ (Cost effectiveness or Economy) ໝາຍເຖິງ ການບໍລິຫານຈັດການແລະໃຊ້ຊັບຢາກອນທີ່ມີຈຳກັດ
ເພື່ອໃຫ້ເກີດປະໂຫຍດສູງສຸດແກ່ການດຳເນີນງານແລະສ່ວນລວມ
ໂດຍລົນລົງຄ໌ໃຫ້ບຸຄາກອນມີຄວາມປະຫຍັດ ໃຊ້ວັດດຸອຸປະກອນຢ່າງຄຸ້ມຄ່າ
ແລະປິ່ນປົວຊັບຢາກອນທຳມະຊາດໃຫ້ສົມບູນຍັ່ງຍືນ
3. ພູມິຖານ ຄື ເປັນຜູ້ທີ່ມີພື້ນ
ແລະຖານຫລືພູມິຫລັງແຫ່ງການສະສົມໃນການຄິດໃນການສ້າງຮູ້ຈັກການມອງທີ່ກວ້າງ
ເລິກ
ເບິ່ງ-ເຫັນເຫດແຫ່ງບັນຫາຊຶ່ງຈະເກີດຂຶ້ນໂດຍການສະຫລຸບຈາກປະສົບການທີ່ສ້າງສົມມານັ້ນ
ເປັນຄົນຊ່າງສັງເກດແລະມອງຜົນຂອງການເກີດນັ້ນຈາກເຫດ ປະຈຸບັນເຮົາຮຽກວ່າ
ມີວິໄສທັດນ໌ ຫລືບາງທ່ານຮຽກວ່າ ນິມິດ ຊຶ່ງຫາກບໍ່ມີການສ້າງສົມ ຝຶກຝົນ
ການຄິດ ການມອງ ຈະບໍ່ສາມາດເຫັນສິ່ງຕ່າງ ໆ ຮອບດ້ານ
ການມອງຢ່າງເປັນລະບົບ ແລະຮູ້ວ່າແຕ່ລະຢ່າງໃນທຳມະຊາດນັ້ນ
ມີຄວາມສຳພັນກັນແລະສຳພັນກັນຢ່າງໃດ ຖ້າເກີດການປ່ຽນແປງ
ຈຸດໃດຈຸດໜຶ່ງຈະກະທົບຫລືມີຜົນຕໍ່ສິ່ງອື່ນ ໆ
ຢ່າງໃດ ເຂົ້າໃຈເຖິງສິ່ງແວດລ້ອມ ເຊັ່ນ ພາວະເສດຖະກິດ ການເມືອງ
ວ່າມີບົດບາດແລະສຳພັນຕໍ່ອົງຄ໌ກອນເຊັ່ນໃດ
ຊຶ່ງສິ່ງທີ່ສາມນີ້ເປັນເຄື່ອງມືສຳຄັນທີ່ຊ່ວຍໃນການຕັດສິນໃຈ
ຕັດສິນບັນຫາຢ່າງຖືກຕ້ອງທ່ຽງທຳແລະເປັນຈິງແລະກໍ່ໃຫ້ເກີດການປະສົມຜະສານໃນຫນ່ວຍງານຢ່າງເໝາະສົມກົມກືນແລະຖືກທິດທາງ
4. ມີບຸກຄະລິກກະພາບທີ່ດີ
ທັງບຸກຄະລິກກະພາບທາງກາຍ ທາງອາລົມແລະຈິດວິທະຍາ ທາງສັງຄົມແລະທາງສະຕິປັນຍາ
4.1 ບຸກຄະລິກກະພາບທາງກາຍ ແບ່ງເປັນອົງຄ໌ປະກອບຍ່ອຍ
2 ອົງຄ໌ປະກອບ ປະການແຮກ ຄື
ຮູບລັກສົນ໌ພາຍນອກຂອງຜູ້ບໍລິຫານຊຶ່ງເປັນທີ່ປາກົດແກ່ສາຍຕາຜູ້ຄົນ
ຄວາມສະອາດຂອງຮ່າງກາຍເປັນຄວາມສຳຄັນອັນດັບແຮກ ການແຕ່ງກາຍຮຽບຮ້ອຍເໝາະສົມກັບຕຳແໜ່ງ
ໄວ ແລະສະຖານນະການ ມີຄວາມສຳຄັນອັນດັບຕໍ່ມາ
ສອງສິ່ງນີ້ປະກອບກັນເຂົ້າເປັນບຸກຄະລິກກະພາບພາຍນອກຂອງບຸກຄົນນັ້ນ ໆ ບຸກຄະລິກກະພາບສ່ວນນີ້
ຈະເປັນຕົວສື່ສານໃຫ້ບຸກຄົນທີ່ພົບເຫັນຮູ້ຈັກທ່ານໃນເລື່ອງຕ່າງ ໆ ຄື ລະດັບການສຶກສາ ຕຳແໜ່ງ ຖານະທາງເສດຖະກິດ ຊົນຊັ້ນໃນສັງຄົມ
ຈາກສາຍຕາຂອງພວກເຂົາເອງ ໂດຍບໍ່ຕ້ອງໃຊ້ພາສາເວົ້າ
ດ້ານວິຊາການບາງທ່ານຮຽກສິ່ງນີ້ວ່າ ການສື່ສານທີ່ຂາດສັບ
ຜູ້ບໍລິຫານທີ່ຂາດການໃສ່ການສື່ສານທີ່ຂາດສັບນີ້
ອາດຈະສື່ສານໃຫ້ຜູ້ພົບເຫັນເຂົ້າໃຈໃນເລື່ອງຕ່າງ ໆ ຂອງທ່ານຜິດໄປຈາກຄວາມຈິງໄດ້ ປະການທີ່ສອງຄື
ບຸກຄະລິກກະພາບພາຍໃນ
ຜູ້ບໍລິຫານຕ້ອງມີຄວາມສາມາດໃນການເວົ້າການໂຕ້ຕອບທີ່ດີ
ມີຄວາມສະຫລາດແຫລມຄົມໃນການສົນທະນາ ເປັນຜູ້ນຳກຸ່ມໄດ້
ແລະຕ້ອງມີຂໍ້ມູນຢ່າງພຽງພໍ ເພື່ອປະກອບການຕອບໂຕ້ຢ່າງແຫລມຄົມໄດ້
ດັ່ງນັ້ນຜູ້ບໍລິຫານຈຳເປັນຕ້ອງອ່ານຫນັງສືຢູ່ສະເໝີຈະໄດ້ທັນສະໄໝ
ແລະໄວຕໍ່ການສື່ສານທາງພາສາເວົ້າຢ່າງມີປະສິດທິພາບ
ອົງຄ໌ປະກອບຍ່ອຍສອງປະການນີ້ລວມກັນເປັນອົງຄ໌ປະກອບຂອງບຸກຄະລິກກະພາບທາງກາຍຂອງຜູ້ບໍລິຫານ
ທີ່ຈະກໍ່ໃຫ້ເກີດການຍອມຮັບຈາກຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາ
4.2 ບຸກຄະລິກກະພາບທາງອາລົມແລະຈິດວິນຍານຜູ້ບໍລິຫານທີ່ມີບຸກຄະລິກກະພາບດີຕ້ອງເປັນຜູ້ມີຄວາມຫມັ້ນຄົງທາງອາລົມ
ບໍ່ຫງຸດຫງິດ ສຸນສຽວ ຈົ່ມວ່າຕະຫລອດເວລາ ມີຄວາມກ້າຫານໃນການຜະເຊີນກັບອຸປະສັກຕ່າງ ໆ ຢ່າງບໍ່ຫຍໍ້ທໍ້ຕໍ່ຄວາມຍາກລຳບາກ
ມີຈິດໃຈເປັນປະຊາທິບຫມາກໄຂ່ຫລັງຍ ເຄົາລົບສິດທິ
ຮັບຟັງຄວາມຄິດເຫັນຂອງຜູ້ອື່ນ ຮູ້ຈັກຊົມເຊີຍ
ເວົ້າຈາໂນ້ມນ້າວຈູງໃຈຄົນໃຫ້ເຮັດວຽກເພື່ອຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້າຂອງຫນ່ວຍງານ
ສັງຄົມ ຫລືປະເທດຊາດໄດ້
ແລະມີຈິດໃຈທີ່ຈະສົ່ງເສີມຄວາມກ້າວໜ້າຂອງຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາ
ຜູ້ບໍລິຫານທີ່ມີບຸກຄະລິກກະພາບດີ ຕ້ອງປິ່ນປົວອາລົມໄດ້ ທົນຕໍ່ຄວາມກົດດັນ
ເໜື່ອຍລ້າ ທົນສຽງຕໍ່ວ່າແລະຄວາມວ້າເຫວ່ໄດ້ຫລາຍກວ່າຜູ້ອື່ນ ທັງຕ້ອງລະງັບຄວາມຮ້າຍໄດ້ຢ່າງວ່ອງໄວ
ມີເມດຕາທຳແລະຄວາມສະຫງົບສັນຕິຢູ່ໃນໃຈຢ່າງປ່ຽມລົ້ນ
ເຫັນຄົນທຸກຄົນມີຄວາມສຳຄັນເທົ່າທຽມກັນ
ບໍ່-ແມ່ນເຫັນໃຜກໍມອງເປັນສັດຕູຜູ້ຮຸກຮານໄປເສຍທັງໝົດ
4.3
ບຸກຄະລິກກະພາບທາງສັງຄມ ຜູ້ບໍລິຫານຄວນເປັນຜູ້ນຳໃນການສຶກສາຫາຄວາມຮູ້ໃນພິທີການຕ່າງ ໆ ຕາມບັນທັດຖານ (Norms) ຂອງສັງຄົມ
ເພື່ອຈະໄດ້ປະຕິບັດຕາມມານຍາດສາກົນໄດ້ຢ່າງຖືກຕ້ອງ
ສາມາດເປັນຕົວຢ່າງໃຫ້ຄຳແນະນຳແກ່ຜູ້ໃຕ້ບັງຄັບບັນຊາ
ຕະຫລອດທັງຄົນຮອບຂ້າງໄດ້
4.4
ບຸກຄະລິກກະພາບທາງສະຕິປັນຍາຜູ້ບໍລິຫານທີ່ມີບຸກຄະລິກກະພາບດີ
ຕ້ອງມີຄວາມຮູ້ ມີຄວາມສາມາດ ມີຄວາມຮອບຮູ້ດ້ານຕ່າງ ໆ
ມີຄວາມຄິດລິເລີ່ມສ້າງສັນພໍທີ່ຈະເປັນຜູ້ນຳກຸ່ມ
ສາມາດຄິດສ້າງສິ່ງທີ່ເປັນປະໂຫຍດແກ່ສະຖານສຶກສາໄດ້ ຊຶ່ງອາດສະຫລຸບໄດ້ວ່າສະຕິປັນຍາແລະຄວາມຮອບຮູ້ໃນວິຊາຊີບຂອງຜູ້ບໍລິຫານ
ເປັນສິ່ງສຳຄັນຫລາຍໃນການບໍລິຫານ
ຜູ້ບໍລິຫານທີ່ດີແລະໄດ້ຊື່ວ່າຜູ້ບໍລິຫານມືອາຊີບນັ້ນນອກຈາກຈະມີເຈົ້າລັກສະນະດັ່ງກ່າວຂ້າງເທິງແລ້ວ ຜູ້ບໍລິຫານມືອາຊີບຈະຕ້ອງເປັນຜູ້ບໍລິຫານຄວາມປ່ຽນແປງໄດ້ດ້ວຍ
No comments:
Post a Comment