I.
ເສົາຫລັກ 2 ຄວາມຮ່ວມມືໃນດ້ານເສດຖະກິດ
ອາ
ຊຽນກໍ່ຕັ້ງຂຶ້ນໂດຍມີວັດຖຸປະສົງເລິມແຮກເພື່ອສ້າງສັນຕິພາບໃນພູມິພາກ
ເອເຊຍຕະເວັນອອກສຽງໃຕ້ ອັນນຳມາຊຶ່ງສະຖຽນລະພາບທາງການເມືອງ
ແລະຄວາມຈະເລີນກ້າວໜ້າທາງເສດຖະກິດ ສັງຄົມ ແລະວັດທະນະທຳ ໂດຍຜູ້ນຳອາຊຽນໄດ້ເຫັນພ້ອງຕ້ອງກັນທີ່ຈະຈັດຕັ້ງປະຊາຄົມອາຊຽນ
(ASEAN Community: AC) ທີ່ປະກອບດ້ວຍ 3 ເສົາຫລັກ ອັນໄດ້ແກ່
ປະຊາຄົມການເມືອງແລະຄວາມຫມັ້ນຄົງອາຊຽນ (ASEAN
Political-Security Community ASC) ປະຊາຄົມເສດຖະກິດອາຊຽນ (ASEAN Economic Community-AEC) ປະຊາຄົມສັງຄົມ-ວັດທະນະທຳອາຊຽນ (ASEAN Socio-Cultural Community ASCC) ແລະເລັ່ງລັດກະບວນການສ້າງປະຊາຄົມອາຊຽນໃຫ້ແລ້ວສຳເລັດພາຍໃນປີ
ພ. ສ. 255
8
ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານເສດຖະກິດຂອງອາຊຽນເລີ່ມມີເປົ້າໝາຍຊັດເຈນທີ່ຈະນຳໄປສູ່ການ
ລວມຕົວທາງເສດຖະກິດຂອງປະເທດໃນພູມິພາກອາຊຽນ
ນັບຕັ້ງແຕ່ການປະຊຸມສຸດຍອດອາຊຽນ ເທື່ອທີ່ 4 ນ ປະເທດສິງົກໂປ໌ ເມື່ອປີ 2535
ໂດຍໄດ້ມີການຈັດຕັ້ງເຂດການຄ້າເສລີອາຊຽນ (AFTA) ຂຶ້ນ
ແລະນັບແຕ່ນັ້ນມາກິດຈະກຳຂອງອາຊຽນໄດ້ຂະຫຍາຍຄອບຄຸມໄປສູ່ທຸກສາຂາຫລັກທາງ
ເສດຖະກິດ ລວມທັງໃນດ້ານການຄ້າສິນຄ້າແລະບໍລິການການລົງທຸນ
ມາດຕະຖານອຸດສາຫະກຳແລະການກະເສດ ຊັບສິນທາງປັນຍາ ການຂົນສົ່ງ ພະລັງງານ
ແລະການເງີນການຄັງ ເປັນຕົ້ນ ຄວາມຮ່ວມມືທາງເສດຖະກິດຂອງອາຊຽນທີ່ສຳຄັນ
ມີດັ່ງນີ້
1. ເຂດການຄ້າເສລີອາຊຽນ (ASEAN Free Trade Area ຫລື AFTA)
ຂໍ້ຕົກລົງເຂດການຄ້າເສລີອາຊຽນ ຫລື AFTA ເປັນຂໍ້ຕົກລົງທາງການຄ້າສຳລັບສິນຄ້າທີ່ຜະລິດພາຍໃນປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນທັງໝົດ
ເຮັດຂຶ້ນເມື່ອປີ ພ. ສ. 2535 ມີວັດຖຸປະສົງເພື່ອເພີ່ມຂີດຄວາມສາມາດໃນການແຂ່ງຂັນຂອງອາຊຽນ
ໃນຖານະທີ່ເປັນການຜະລິດທີ່ສຳຄັນໃນການປ້ອນສິນຄ້າສູ່ຕະຫລາດໂລກ
ໂດຍອາໄສການເປີດເສລີດ້ານການຄ້າ ການລຸດພາສີ
ແລະຍົກເລີກອຸປະສັກຂໍ້ກີດຂວາງທາງການຄ້າທີ່ບໍ່-ແມ່ນພາສີ ເຊັ່ນ
ການຈຳກັດໂຄວຕ້ານຳເຂົ້າ
ລວມທັງການປັບປ່ຽນໂຄງສ້າງພາສີສຸນກາກອນເພື່ອເອື້ອອຳນວຍຕໍ່ການຄ້າເສລີ
ໂດຍຂໍ້ຕົກລົງນີ້ຈະຄອບຄຸມສິນຄ້າທຸກຊະນິດ
ຍົກເວັ້ນສິນຄ້າທີ່ມີຜົນກະທົບຕໍ່ຄວາມຫມັ້ນຄົງ ສິນລະທຳ ຊີວິດ ແລະສິລະປະ
[ະ] ຢ່າງໃດກໍຕາມປະເທດສະມາຊິກຕ້ອງໃຫ້ສິດທິປະໂຫຍດທາງສຸນກາກອນແກ່ກັນແບບຕ່າງຕອບ
ແທນ
ໝາຍຄວາມວ່າການທີ່ໄດ້ສິດທິປະໂຫຍດຈາກການລຸດພາສີຂອງປະເທດອື່ນສຳລັບສິນຄ້າ
ຊະນິດໃດ ປະເທດສະມາຊິກນັ້ນຕ້ອງປະກາດລຸດພາສີສຳລັບສິນຄ້າຊະນິດດຽວກັນ
2. ເຂດການລົງທຸນອາຊຽນ (ASEAN Investment Area ຫລື AIA)
ທີ່ປະຊຸມສຸດຍອດອາຊຽນເທື່ອທີ່ 5 ເມື່ອເດືອນທັນວາ 2538 ທີ່ກຸງເທບ ຯ
ໄດ້ເຫັນມັກໃຫ້ຈັດຕັ້ງເຂດກາລົນງຸທຸນອາຊຽນເພື່ອເສີມສ້າງອາຊຽນໃຫ້ເປັນເຂດ
ການລົງທຸນເສລີທີ່ມີສັກຍະພາບ ໂປ່ງໃສ ເພື່ອດຶງດູດນັກລົງທຸນທັງຈາກພາຍໃນແລະພາຍນອກພູມິພາກ
ຄວາມຕົກລົງນີ້ຄອບຄຸມການລົງທຸນໃນອຸດສາຫະກຳ 5 ສາຂາ ຄື ສາຂາອຸດສາຫະກຳການຜະລິດ ກະເສດ ປະມົງ ປ່າໄມ້ ແລະເໝືອງແລ່
ແລະພາກບໍລິການທີ່ກ່ຽວເນື່ອງກັບ 5
ສາຂາການຜະລິດດັ່ງກ່າວຍົກເວັ້ນການລົງທຸນດ້ານຫລັກຊັບແລະການລົງທຸນໃນດ້ານຊຶ່ງຄອບ
ຄຸມໂດຍຄວາມຕົກລົງອາຊຽນອື່ນ ໆເຂດການລົງທຸນອາຊຽນ
ກຳນົດໃຫ້ປະເທດສະມາຊິກດຳເນີນການເປີດອຸດສາຫະກຳແລະໃຫ້ການປະຕິບັດຢ່າງຄົນຊາດ
ແກ່ນັກລົງທຸນອາຊຽນແລະນັກລົງທຸນນອກອາຊຽນ ໂດຍກຳນົດເປົ້າໝາຍຈະເປີດເສລີດ້ານການລົງທຸນແກ່ນັກລົງທຸນອາຊຽນພາຍໃນປີ
2553 ແລະນັກລົງທຸນນອກອາຊຽນພາຍໃນປີ 2563ການດຳເນີນການເພື່ອຈັດຕັ້ງເຂດການລົງທຸນອາຊຽນປະກອບດ້ວຍໂຄງການຄວາມຮ່ວມ
ມື 3 ໂຄງການ ຄື
- ໂຄງການຄວາມຮ່ວມມືແລະການອຳນວຍຄວາມສະດວກ
(Co-operation and Facilitation Programme)
- ໂຄງການສົ່ງເສີມແລະສ້າງຄວາມເຂົ້າໃຈ
(Promotion and Awareness Programme)
- ການເປີດເສລີ (Liberalisation Programme)
3. ຄວາມລິເລີ່ມເພື່ອການລວມຕົວຂອງອາຊຽນ
(Initiative for ASEAN Integration ຫລື IAI)
ອາຊຽນໄດ້ດຳເນີນການເພື່ອເລັ່ງລັດການລວມຕົວຂອງປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນ
ໂດຍຈັດເຮັດ “ຄວາມລິເລີ່ມເພື່ອການລວມຕົວຂອງອາຊຽນ” (Initiative for ASEAN Integration) ເພື່ອລຸດຊ່ອງວ່າງດ້ານການພັດທະນາລະຫວ່າງປະເທດສະມາຊິກເກົ່າ
(ໄທ ມາເລເຊຍ ຟິລິບປິນສ໌ ສິງົກໂປ໌ ບະຫລູໄນ ອິນໂດນີເຊຍ)
ກັບສະມາຊິກໃໝ່ຂອງອາຊຽນ (ພະມ່າ ລາວ ກຳພູຊາ ແລະວຽດນາມ)
ໂດຍໃຫ້ປະເທດສະມາຊິກເກົ່າຮ່ວມກັນຈັດເຮັດໂຄງການໃຫ້ຄວາມຊ່ວຍ-ເຫລືອແກ່ປະເທດໃໝ່
ຄອບຄຸມ 4 ດ້ານ ໄດ້ແກ່ ໂຄງສ້າງພື້ນຖານ
ການພັດທະນາຊັບຢາກອນມະນຸດເທກໂນໂລຍີສານສົນເທດແລະການສື່ສານ
ການລວມຕົວທາງເສດຖະກິດ
ເພື່ອທີ່ຈະຊ່ວຍການພັດທະນາກອບກົດລະບຽບແລະນະໂຍບາຍ
ລວມທັງຊ່ວຍເສີມສ້າງຂີດຄວາມສາມາດຂອງປະເທດ CLMV
ໃນການລຸດບັນຫາຄວາມຍາກຈົນ
ຍົກ-ລະດັບຄວາມເປັນຢູ່ຂອງປະຊາກອນ ພັດທະນາລະບົບຂ້າລາດການ
ແລະຕຽມຄວາມພ້ອມຕໍ່ການແຂ່ງຂັນເທິງເວທີໂລກ
4. ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານອຸດສາຫະກຳ (ASEAN Industrial Cooperation Scheme ຫລື AICO)
ໂຄງການຄວາມຮ່ວມມືດ້ານອຸດສາຫະກຳຂອງອາຊຽນ ຫລື AICO ມຸ້ງສົ່ງເສີມການລົງທຸນໃນອຸດສາຫະກຳທີ່ໃຊ້ເທກໂນໂລຍີເປັນຖານການຜະລິດ
ໂດຍຢຶດຫລັກຂອງການໃຊ້ຊັບຢາກອນຮ່ວມກັນ
ການແບ່ງສ່ວນການຜະລິດຕາມຄວາມສາມາດແລະຄວາມຖະຫນັດ
ຕະຫລອດຈົນສົ່ງເສີມການລົງທຸນແລະການຖ່າຍທອດເທກໂນໂລຍີຈາກທັງປະເທດສະມາຊິກແລະປະເທດ
ນອກກຸ່ມໂດຍໃຊ້ມາຕົນການທາງພາສີ ແລະສິດທິພິເສດອື່ນ ໆ ທີ່ບໍ່-ແມ່ນພາສີເປັນສິ່ງຈູງໃຈ
ໂດຍມີເງື່ອນໄຂດັ່ງນີ້
4.1
ຈະຕ້ອງມີປະເທດສະມາຊິກເຂົ້າຮ່ວມຢ່າງນ້ອຍ 2 ປະເທດ
4.2 ມີບໍລິສັດເຂົ້າຮ່ວມຢ່າງນ້ອຍ 1 ບໍລິສັດໃນແຕ່ລະປະເທດ
4.3 ສິນຄ້າທີ່ຜະລິດໄດ້ຂັ້ນສຸດທ້າຍ (AICO Final Product) ຈະໄດ້ຮັບການຍອມຮັບເຫມືອນສິນຄ້າທີ່ຜະລິດໄດ້ໃນປະເທດແລະຈະບໍ່ຖືກຈຳກັດດ້ວຍລະບົບ
ໂຄວຕ້າຫລືມາຕົນການກີດກັນທາງການຄ້າທີ່ບໍ່-ແມ່ນພາສີ
4.4
ບໍລິສັດທີ່ຈະຂໍຮັບສິດທິປະໂຫຍດຈາກ AICO ຈະຕ້ອງມີສັດສ່ວນການຖືຫຸ້ນຂອງຄົນຊາດອາຊຽນຢ່າງນ້ອຍຮ້ອຍລະ
30
4.5
ໄດ້ຮັບການລຸດພາສີນຳເຂົ້າໃນອັດຕາຮ້ອຍລະ 0
5
5. ກອບຄວາມຕົກລົງດ້ານການຄ້າບໍລິການ (ASEAN Framework Agreement on Services ຫລື AFAS)
ໃນທີ່ປະຊຸມສຸດຍອດອາຊຽນ ເທື່ອທີ່ 5 ເດືອນທັນວາ 2538 ທີ່ກຸງເທບ ຯ ລັດມົນຕີເສດຖະກິດ
ຂອງປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນໄດ້ລົງນາມໃນກອບຄວາມຕົກລົງວ່າດ້ວຍການຄ້າບໍລິການຂອງອາ
ຊຽນ ຫລື AFAS) ຊຶ່ງກຳນົດໃຫ້ເຈນຈາເປີດເສລີການຄ້າບໍລິການ
ໂດຍຈັດເຮັດຂໍ້ຜູກພັນໃນດ້ານການເປີດຕະຫລາດ (market access) ການໃຫ້ການປະຕິບັດຢ່າງຄົນຊາດ (National Treatment) ແລະດ້ານອື່ນ ໆ (additional
commitments) ການເຈນຈາເສລີການຄ້າບໍລິການໃນຊ່ວງປີ
2539-2544 ມຸ້ງເນັ້ນການເປີດເສລີໃນ 7 ສາຂາບໍລິການ
ຄື ສາຂາການເງີນ ການຂົນສົ່ງທາງທະເລ
ການຂົນສົ່ງທາງອາກາດ ການສື່ສານໂຊຄົມນາກມ ການທ່ອງທ່ຽວ ການກໍ່ສ້າງ
ແລະສາຂາບໍລິການທຸລະກິດ ຕໍ່ມາໃນຊ່ວງປີ 2545-2549
ໄດ້ມີການຂະຫຍາຍຂອບເຂດການເຈນຈາເປີດເສລີລວມທຸກສາຂາ ນອກຈາກນີ້
ສະມາຊິກອາຊຽນຍັງຕ້ອງເລັ່ງລັດເປີດຕະຫລາດໃນສາຂາບໍລິການທີ່ເປັນສາຂາສຳຄັນ
5ສາຂາ ໄດ້ແກ່
ສາຂາໂຊຄົມນາຄົມແລະເທກໂນໂລຍີສານສົນເທດ ສາຂາສຸກຂະພາບ
ສາຂາການທ່ອງທ່ຽວ ສາຂາການບິນ ແລະສາຂາບໍລິການໂລຈິດຕິກສ໌
ທັງນີ້ເພື່ອໃຫ້ອາຊຽນມີຄວາມພ້ອມໃນການກ້າວໄປສູ່ການເປັນປະຊາຄົມເສດຖະກິດອາ
ຊຽນໃນປີ 2558 ຕໍ່ໄປ
6. ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານເທກໂນໂລຍີສານສົນເທດແລະອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌
(e-ASEAN Framework Agreement)
ໃນການປະຊຸມສຸດຍອດອາຊຽນຢ່າງບໍ່ເປັນທາງການ
ເທື່ອທີ່ 4 ລະຫວ່າງວັນທີ່ 24-25ພະລືດຈິກາຍນ 2543 ທີ່ປະເທດສິງົກໂປ໌
ຜູ້ນຳຂອງອາຊຽນທັງ 10 ປະເທດ
ຮ່ວມກັນລົງນາມໃນກອບຄວາມຕົກລົງດ້ານອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ຂອງອາຊຽນ (e-ASEAN Framework Agreement) ຊຶ່ງເປັນຂໍ້ຕົກລົງທີ່ກຳນົດແນວທາງເສີມສ້າງຄວາມຮ່ວມມືລະຫວ່າງປະເທດສະມາຊິກອາ
ຊຽນໃນດ້ານເທກໂນໂລຍີສານສົນເທດແລະສື່ສານ (Information Technology and Communication-ICT) ເພື່ອພັດທະນາເທກໂນໂລຍີສານສົນເທດແລະສື່ສານ
ໃນພູມິພາກໃຫ້ສອດຄ້ອງກັນແລະເປັນໄປໃນທິດທາງດຽວກັນ
ໂດຍມີມາຕົນການທີ່ຄອບຄຸມດ້ານຕ່າງ ໆ 5 ດ້ານ ຄື
6.1
ການພັດທະນາເຊື່ອມໂຍງໂຄງສ້າງພື້ນຖານດ້ານເທກໂນໂລຍີສານສົນເທດຂອງອາຊຽນ
(ASEAN Information Infrastructure) ໃຫ້ສາມາດຕິດຕໍ່ເຖິງກັນໄດ້ຢ່າງທົ່ວເຖິງກັນແລະດ້ວຍຄວາມໄວສູງແລະພັດທະນາຄວາມ
ຮ່ວມມືໄປສູ່ການຈັດຕັ້ງຫໍ້ງົດມຸດອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ (Digital Libraries) ແລະແຫລ່ງລວມຂໍ້ມູນທ່ອງທ່ຽວອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ (Tourism Portals) ລວມເຖິງການຈັດຕັ້ງສູນກາງການແລກປ່ຽນຂໍ້ມູນ (Internet Exchanges) ແລະການໃຫ້ບໍລິການເຊື່ອມສັນຍານເຄືອຂ່າຍຂໍ້ມູນອິນເຕີລ໌ເນັດ
(Internet Gateways
6.2
ການອຳນວຍຄວາມສະດວກດ້ານພານິດຍ໌ອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ (e-Commerce) ໂດຍການອອກກົດໝາຍແລະລະບຽບດ້ານພານິດຍ໌ອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ທີ່ສອດຄ້ອງກັບມາດຕະຖານ
ລະຫວ່າງປະເທດ ແລະມີລະບົບປິ່ນປົວຄວາມປອດໄພທີ່ເປັນມາດຕະຖານສາກົນ ເພື່ອສ້າງຄວາມເຊື່ອມັ່ນແກ່ຜູ້ບະຫລິໂພກແລະພັດທະນາວັດທະນະທຳໃນການເຮັດທຸລະກິດໂດຍໃຊ້
ອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ ເຊັ່ນ ການຍອມຮັບລາຍມືຊື່ນ້ອຍຊໍນິກສ໌ຊຶ່ງກັນແລະກັນ
ການຊຳລະເງີນໂດຍລະບົບອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌
ລວມທັງການຄຸ້ມຄອງຊັບສິນທາງປັນຍາແລະຂໍ້ມູນສ່ວນບຸກຄົນ ເປັນຕົ້ນ
6.3 ສົ່ງເສີມ
ແລະເປີດເສລີດ້ານການຄ້າສິນຄ້າ ບໍລິການ
ແລະການລົງທຸນດ້ານເທກໂນໂລຍີສານສົນເທດແລະການສື່ສານ (ICT) ໂດຍປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນຈະຍົກເລີກພາສີແລະອຸປະສັກທາງການຄ້າທີ່ບໍ່-ແມ່ນພາສີສຳລັບ
ສິນຄ້າ ICT ເຊັ່ນ ເຄື່ອງປະມວນຜົນອັດໂນມະ [ັ]
ຕິ ເຄື່ອງໂຊສານ ເຄື່ອງບັນທຶກສຽງສຳລັບໂຊສັບ ໄດໂອດແລະຊານຊິດເຕີລ໌
ແຜງວງຈົນໄຟຟ້າແລະ ອື່ນ ໆ ພາຍໃນປີ 2548 ສຳລັບປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນດັ້ງເດີມ 6 ປະເທດ ແລະພາຍໃນປີ 2553 ສຳລັບປະເທດສະມາຊິກໃໝ່ ຄື ກຳພູຊາ
ລາວ ພະມ່າ ແລະວຽດນາ
6.4 ສ້າງສັງຄົມອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ (e-Society) ເສີມສ້າງຄວາມສາມາດແລະພັດທະນາອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ເພື່ອປະໂຫຍດຕໍ່ສັງຄົມ
ສົ່ງເສີມການພັດທະນາຄວາມຮູ້ຄວາມສາມາດດ້ານ IT
ຂອງບຸຄາກອນໃນອາຊຽນ
ລຸດຄວາມເຫລື່ອມລ້ຳດ້ານ IT ພາຍໃນປະເທດແລະລະຫວ່າງປະເທດສະມາຊິກ
ອຳນວຍຄວາມສະດວກໃນການເຄື່ອນຍ້າຍແຮງງານດ້ານ IT
ຢ່າງເສລີ
ແລະສົ່ງເສີມການໃຊ້ IT
6.5 ສ້າງລັດຖະບານອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ (e-Government) ສົ່ງເສີມໃຫ້ມີການໃຊ້ ICT
ໃນການບໍລິການຂອງພາຄັດໃຫ້ຫລາຍຂຶ້ນ
ເຊັ່ນ ການຈັດຊື້ຈັດຈ້າງໂດຍລັດ
ການອຳນວຍຄວາມສະດວກໃນເລື່ອງຂໍ້ມູນຂ່າວສານການໃຫ້ບໍລິການຂອງພາຄັດຜ່ານສື່
ອິນ້ອຍຊໍນິກສ໌ ເຊັ່ນ ການເສຍພາສີ ການຈົດທະບຽນການຄ້າ
ພິທີການສຸນກາກອນເປັນຕົ້ນ
7. ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານການເງີນການຄັງ (Financial Cooperation)
7.1
ອາຊຽນໄດ້ຈັດຕັ້ງລະບົບລະວັງໄພອາຊຽນ (ASEAN
Surveillance Process) ຂຶ້ນ ເມື່ອວັນທີ່ 4 ຕຸລາ 2541
ເພື່ອສອດສ່ອງເບິ່ງ-ແຍງສະພາວະເສດຖະກິດແລະການເຄື່ອນຍ້າຍເງີນທຸນໃນພູມິພາກ
ໂດຍໃຫ້ມີການຫາລືແລະແລກປ່ຽນຂໍ້ຄິດເຫັນກ່ຽວກັບພາວະເສດຖະກິດໃນປະເທດ
ສະມາຊິກໃນພູມິພາກ ແລະໃນໂລກໂດຍົດນາຄານພັດທະນາເອເຊຍ (ADB) ໄດ້ສະໜັບ-ສະໜູນແລະໃຫ້ຄວາມຊ່ວຍ-ເຫລືອທາງວິຊາການແລະເງີນທຸນໂດຍການຈັດການຝຶກອົບຮົມ
ດ້ານເທກນິກແກ່ເຈົ້າຫນ້າທີ່ປະເທດສະມາຊິກ ແລະໃນການຈັດຕັ້ງ ASEAN Surveillance Technical Support Unit ໃນສຳນັກງານເລຂາທິການອາຊຽນເພື່ອສະໜັບ-ສະໜູນລະບົບດັ່ງກ່າວ
7.2
ການເສີມສ້າງກົນໄກສະໜັບ-ສະໜູນແລະເກື້ອກູນລະຫວ່າງກັນໃນພູມິພາກເອເຊຍຕະເວັນອອກ
(Enhancing self-help and support mechanism in East Asia) ໂດຍໄດ້ກຳນົດແນວທາງຄວາມຮ່ວມມືກັບ
ຈີນ ຍີ່ປຸ່ນ ແລະເກົາຫລີໃຕ້ ທີ່ສຳຄັນ ໄດ້ແກ່
ຈັດເຮັດຄວາມົດກົນງົດວິພາຄີດ້ານການແລກປ່ຽນການຊື້-ຂາຍຄືນເງີນຕາຫລືຫລັກຊັບ
ຕ່າງປະເທດ ຫາລືກ່ຽວກັບການຈັດຕັ້ງລະບົບເຕືອນໄພໃນພູມິພາກ
ແລະການແລກປ່ຽນການຫາລືກ່ຽວກັບພາວະເສດຖະກິດໃນພູມິພາກ
7.3 ຄວາມລິເລີ່ມຊຽງໃໝ່ (Chiang Mai Initiative) ຊຶ່ງໄດ້ຈັດຕັ້ງຂຶ້ນເມື່ອວັນທີ່ 6 ພະລືດພາກມ 2543
ເປັນການປັບ-ປຸງຄວາມຕົກລົງແລກປ່ຽນເງີນຕາອາຊຽນ (ASEAN Swap Arrangement ASA) ໃນດ້ານໂຄງສ້າງ ຮູບແບບແລະວົງເງີນ ແລະໃຫ້ເສີມດ້ວຍເຄືອຂ່າຍຄວາມົດກົນງົດວິພາຄີລະຫວ່າງປະເທດອາຊຽນກັບຈີນ
ຍີ່ປຸ່ນແລະສາທາລະນະລັດເກົາຫລີ (Bilateral
Swap Arrangment-BSA) ໂດຍໄດ້ຂະຫຍາຍໃຫ້ ASA ລວມປະເທດອາຊຽນທັງ 10 ປະເທດແລ້ວ
8. ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານການກະເສດແລະປ່າໄມ້ຂອງອາຊຽນ
ແລະອາຊຽນ +3 ຄອບຄຸມຄວາມຮ່ວມມືໃນດ້ານປະມົງ
ປ່າໄມ້ ປະສຸສັດ ພືດ ແລະອາຫານ
ເພື່ອສົ່ງເສີມຄວາມຫມັ້ນຄົງທາງດ້ານອາຫານແລະຄວາມສາມາດໃນການແຂ່ງຂັນຂອງອາຊຽນໃນ
ດ້ານອາຫານການກະເສດແລະຜົນຜະລິດປ່າໄມ້
ໂຄງການຄວາມຮ່ວມມືລະຫວ່າງອາຊຽນແລະປະເທດອາຊຽນ+3 (ຈີນ ຍີ່ປຸ່ນ ແລະເກົາຫລີໃຕ້) ພາຍໃຕ້ສາຂາຕ່າງ ໆ ດັ່ງນີ້
8.1
ການກຳຈັດຄວາມຍາກຈົນແລະສ້າງຄວາມຫມັ້ນຄົງດ້ານອາຫານໃນພູມິພາກເອເຊຍ
8.2 ການວິໄຈແລະພັດທະນາດ້ານອາຫານ
ການກະເສດ ປະມົງ ແລະປ່າໄມ້
8.3 ການພັດທະນາຊັບຢາກອນມະນຸດດ້ານອາຫານ
ການກະເສດ ປະມົງ ແລະປ່າໄມ້
8.4
ການປະສານງານແລະຮ່ວມມືໃນລະດັບໂລກແລະລະດັບພູມິພາກໃນປະເດັນດ້ານອາຫານ
ການກະເສດ ປະມົງ ແລະປ່າໄມ້
8.5
ການສ້າງເຄືອຂ່າຍຂໍ້ມູນດ້ານການກະເສດ
8.6 ການອຳນວຍຄວາມສະດວກດ້ານການຄ້າ
9. ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານການຂົນສົ່ງ
9.1 ໂຄງການພັດທະນາທາງຫລວງອາຊຽນ (ASEAN Highway Network Project) ລັກສະນະຂອງໂຄງຂ່າຍທາງຫລວງອາຊຽນ
ຄື ມີທາງຫລວງຄອບຄຸມ 23 ສາຍ ທົ່ວທັງພູມິພາກອາຊຽນ
ແລະຈັດເຮັດມາດຕະຖານທາງຫລວງອາຊຽນ (ທາຈະລາຈອນ ສັນຍານ ແລະລະບົບໝາຍເລກ)
ໃຫ້ເປັນແບບດຽວກັນໂດຍກຳນົດມາດຕະຖານທາງຫລວງອາຊຽນ ເປັນ 4 ລະດັບ ໄດ້ແກ່
- ຊັ້ນພິເສດ-ທາງດ່ວນ
ທີ່ຄວບຄຸມທາງເຂົ້າ-ອອກ ສົມບູນແບບ
- ຊັ້ນທີ່ 1 ທາງຫລວງ 4 ຊ່ອງຈະລາຈອນ
- ຊັ້ນທີ່ 2 ທາງຫລວງລາດຢາງ 2 ຊ່ອງຈະລາຈອນ ຜິວທາງກວ້າງ 7 ແມັດ
- ຊັ້ນທີ່ 3 ທາງຫລວງລາດຢາງ 2 ຊ່ອງຈະລາຈອນ ຜິວທາງກວ້າງ 6 ແມັດ
9.2
ກອບຄວາມຕົກລົງອາຊຽນວ່າດ້ວຍການອຳນວຍຄວາມສະດວກ
ໃນການຂົນສົ່ງສິນຄ້າຜ່ານແດນ (ASEAN
Framework Agreement on the Facilitation of Goods in Transit) ມີວັດຖຸປະສົງທີ່ຈະໃຫ້ປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນອະນຸຍາດໃຫ້ລົດຍົນຕ໌ຂົນສົ່ງທີ່ຈົດ
ທະບຽນໃນປະເທດສະມາຊິກໜຶ່ງສາມາດຂົນສົ່ງສິນຄ້າຜ່ານແດນໄປຍັງອີກປະເທດໜຶ່ງໄດ້
9.3
ຄວາມຕົກລົງຫລາຍຝ່າຍແລະພິທີສານວ່າດ້ວຍການເປີດເສລີບໍລິການຂົນສົ່ງສະເພາະສິນຄ້າຂອງອາ
ຊຽນ (Multilateral Agreement on the Full
Liberalization of All Cargo Air Services) ມີວັດຖຸປະສົງທີ່ຈະສົ່ງເສີມການຂົນສົ່ງສິນຄ້າໃນອາຊຽນນຳກັນ
ໂດຍເປີດເສລີທ່ຽວບິນຂົນສົ່ງສະເພາະສິນຄ້າລະຫວ່າງປະເທດຕ່າງ ໆ ໃນກຸ່ມປະເທດອາຊຽນ ໂດຍບໍ່ມີຂໍ້ຈຳກັດທັງໃນເລື່ອງຂອງຈຳນວນຄວາມຈຸຄວາມຖີ່ຂອງບໍລິການເສັ້ນທາງບິນແລະ
ສິດທິຮັບຂົນການຈະລາຈອນ
ຊຶ່ງຈະເຮັດໃຫ້ການຂົນຖ່າຍສິນຄ້າລະຫວ່າງປະເທດໃນອາຊຽນເປັນໄປໄດ້ຢ່າງສະດວກ
ອັນຈະສົ່ງຜົນໃຫ້ສະພາບເສດຖະກິດໂດຍລວມໃນພູມິພາກສາມາດຈະເລີນເຕີບໂຕຂຶ້ນໄດ້ຢ່າງລວດ
ໄວ
9.4
ຄວາມຕົກລົງຫລາຍຝ່າຍແລະພິທີສານວ່າດ້ວຍການເປີດເສລີບໍລິການຂົນສົ່ງຜູ້ໂດຍສານທາງອາກາດ
ຂອງອາຊຽນ (Multilateral Agreement on the
Liberalization of Passenger Air Services) ການຈັດເຮັດຄວາມຕົກລົງຫລາຍຝ່າຍວ່າດ້ວຍການເປີດເສລີການບິນໃນສ່ວນຂອງທ່ຽວບິນຂົນສົ່ງ
ໂດຍສານ
ເປັນການສົ່ງເສີມອຸດສາຫະກຳການທ່ອງທ່ຽວແລະການສົ່ງອອກສິນຄ້າຂອງໄທແລະສອດ
ຄ້ອງກັບນະໂຍບາຍຂອງລັດຖະບານທີ່ຕ້ອງການໃຫ້ມີການເປີດເສລີການບິນ
ແລະສົ່ງເສີມໃຫ້ປະເທດໄທເປັນສູນກາງການບິນໃນພູມິພາກນີ້ດ້ວຍ
10. ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານພະລັງງານໃນອາຊຽນ
(ASEAN Energy Cooperation) ມີວັດຖຸປະສົງເພື່ອເສີມສ້າງຄວາມຫມັ້ນຄົງແລະຄວາມຍັ່ງຍືນໃນການຈັດຫາພະລັງງານ
ການໃຊ້ພະລັງງານຢ່າງມີປະສິດທິພາບໃນພູມິພາກອາຊຽນ ແລະການຈັດການດ້ານຄວາມຕ້ອງການພະລັງງານຢ່າງເໝາະສົມ
ໂດຍຄຳນຶງເຖິງປັດໄຈດ້ານສະພາບສິ່ງແວດລ້ອມ
ແລະການຊ່ວຍ-ເຫລືອກັນໃນການແບ່ງປັນປິໂຕລຽມໃນພາວະສຸກເສີນ
ໂຄງສ້າງຄວາມຮ່ວມມືດ້ານພະລັງງານ ປະກອບດ້ວຍ
ການປະຊຸມລະດັບລັດມົນຕີອາຊຽນຄະນະເຮັດວຽກ ແລະຄະນະກຳມະການ ໃນ 5 ສາຂາ ໄດ້ແກ່
10.1 ຄະນະເຮັດວຽກດ້ານຖ່ານຫິນ
10.2
ຄະນະເຮັດວຽກດ້ານປະສິດທິພາບພະລັງງານແລະກາລໍນຸລັກສ໌ພະລັງງານ
10.3
ຄະນະເຮັດວຽກດ້ານພະລັງງານໃໝ່ແລະພະລັງງານ
10.4 ຄະນະກຳມະການດ້ານປິໂຕລຽມ
ຊຶ່ງປະກອບດ້ວຍບໍລິສັດນ້ຳມັນແຫ່ງຊາດຂອງປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນ
10.5 ຄະນະກຳມະການດ້ານການໄຟຟ້າ
ຊຶ່ງປະກອບດ້ວຍຜູ້ວ່າການການໄຟຟ້າຂອງແຕ່ລະປະເທດການດຳເນີນການລະຍະແຮກຂອງ
ໂຄງການເຄືອຂ່າຍດ້ານພະລັງງານອາຊຽນຄອບຄຸມ 2 ໂຄງການຫລັກ ຄື
ໂຄງການເຊື່ອມໂຍງລະບົບສາຍສົ່ງໄຟຟ້າອາຊຽນ
ແລະໂຄງການທໍ່ສົ່ງກ໊າຊະທຳມະຊາດອາຊຽນ
11. ຄວາມຕົກລົງດ້ານການທ່ອງທ່ຽວອາຊຽນ
(ASEAN Tourism Agreement) ຄວາມຮ່ວມມືດ້ານການທ່ອງທ່ຽວໃນກອບອາຊຽນແລະອາຊຽນ
+ 3 ທີ່ປະຊຸມສຸດຍອດອາຊຽນ ເທື່ອທີ່ 8 ທີ່ກຸງົບນົມເປນ ປະເທດກຳພູຊາ
ເມື່ອວັນທີ່ 4 ພະລືດຈິກາຍນ 2545 ໄດ້ລົງນາມໃນຄວາມຕົກລົງດ້ານການທ່ອງທ່ຽວອາຊຽນ (ASEAN Tourism Agreement) ເພື່ອສົ່ງເສີມໃຫ້ອາຊຽນເປັນຈຸດໝາຍປາຍທາງການທ່ອງທ່ຽວ
ໂດຍເນັ້ນຄວາມຮ່ວມມືໃນ 7 ດ້ານ ຄື ການອຳນວຍຄວາມສະດວກການເດິນທາງໃນອາຊຽນແລະລະຫວ່າງປະເທດ
ການອຳນວຍຄວາມສະດວກດ້ານຂົນສົ່ງກາລົກຢາຍົດລາດການທ່ອງທ່ຽວ
ການທ່ອງທ່ຽວທີ່ມີຄຸນນະພາບ ຄວາມປອດໄພແລະຄວາມຫມັ້ນຄົງຂອງການທ່ອງທ່ຽວ
ກາລົດລາດແລະການສົ່ງເສີມຮ່ວມກັນ ແລະການພັດທະນາຊັບຢາກອນມະນຸດ
ອາຊຽນຈັດການປະຊຸມດ້ານການທ່ອງທ່ຽວ (ASEAN Tourism Forum ຫລື ATF) ເປັນປະຈຳທຸກປີໃນເດືອນົມກາກມ
ໂດຍໝຸນວຽນຈັດໃນປະເທດສະມາຊິກ
ນັບເປັນການປະຊຸມດ້ານການທ່ອງທ່ຽວທີ່ຍິ່ງໃຫຍ່ແລະປະສົບຜົນສຳເລັດຫລາຍທີ່ສຸດໃນ
ໂລກ ໂດຍມີຫນ່ວຍງານທີ່ຮັບຜິດຊອບດ້ານການທ່ອງທ່ຽວຂອງອາຊຽນ ໂລງແລມ
ລີສອລ໌ທ ສາຍການບິນ ຜູ້ປະກອບການດ້ານການທ່ອງທ່ຽວ
ລວມເຖິງນັກຂຽນດ້ານການທ່ອງທ່ຽວມີໂອກາດເຮັດຄວາມຮູ້ຈັກແລະເຈນຈາທຸລະກິດດ້ານການ
ທ່ອງທ່ຽວ ແລະອາຊຽນຍັງໄດ້ລິເລີ່ມຄວາມຮ່ວມມືໃນການຈັດເຮັດຄວາມຕົກລົງການກວດລົງຕາພຽງ
ເທື່ອດຽວ (Single Visa) ແຕ່ໃຊ້ເດິນທາງໄດ້ຫລາຍປະເທດໂດຍນຳຮ່ອງໂດຍໄທແລະກຳພູຊາ
ນອກຈາກນີ້
ຄວາມຕົກລົງດ້ານການທ່ອງທ່ຽວຍັງໄດ້ຂະຫຍາຍໄປຍັງປະເທດອາຊຽນ+3 ເກົາຫລີ ຈີນ ຍີ່ປຸ່ນ ໂດຍມີຄວາມຮ່ວມມືລະຫວ່າງອົງຄ໌ການທ່ອງທ່ຽວຂອງໄທກັບຂອງເກົາຫລີເພື່ອພັດທະນາ
ສັກຍະພາບຂອງມັກຄຸເທດກ໌ໄທ ແລະໃຫ້ປະເທດ+3
ສະເໜີແນວທາງຄວາມຮ່ວມມືກັບປະເທດສະມາຊິກອາຊຽນທີ່ຊັດເຈນເພື່ອສົ່ງເສີມຄວາມ
ຮ່ວມມືລະຫວ່າງກັນ
No comments:
Post a Comment